Kun kodin instagramtilin näytöt hipuvat yli miljoonan, ei auta kuin ottaa Esperin viestinnässä lakki kauniiseen käteen ja selvittää, miten tehdään viraali somesisältö.
Esperi Koti Narikka Järvenpäässä on saanut perjantai fiilistely -reelsillään tähän mennessä jo yli 1,1 miljoonaa näyttökertaa ja 12500 tykkäystä. Tämä kaikki siis ihan ilman maksettua mainontaa.
”Aliisalla on lahja nähdä arjen pienissä asioissa jotain erityistä”, yksikönjohtaja Mervi Natri kehuu.
Viraaliksi yltäneestä videosta välittyy ”Sikahyväfiilis, ihan perjantaifiilis”, Aliisa Närhi tiivistää.
”Kun näin videon, ajattelin, että tätä jaetaan varmasti mielellään kavereille. Sitä jaettiin ihan kansainvälisestikin”, Mervi kertoo ilahtuneena.
Eikä Narikan some olisi mitään ilman sen sydäntä: asukkaita. He ovat innoissaan mukana ja välillä vähän jopa pistävät lisäkierroksia tekemiseen, kun he näkevät, että kuvataan.
”He haluavat näyttää omia juttujaan ja osallistua myös videon editointiin”, Aliisa kertoo. Lopputulosta katsellaan aina yhdessä ja moneen kertaan.
Narikassa asuvien tai päivätoiminnassa kävijöiden keski-ikä on noin 30 vuotta. ”Haluamme mahdollistaa nuorille aikuisille samat jutut kuin kenelle tahansa samanikäiselle, jokaisen itsemääräämisoikeutta kunnioittaen”, Mervi sanoo.
Aliisan lisäksi Narikassa somesta vastaavat Nina Dresel, Jemina Niskanen, Netta Kallio ja Jasmin Kuivinen, mutta mikä parhainta, koko henkilöstö osallistuu sen tekemiseen jollain tapaa. Vaikka taidot eivät riittäisi editointiin, retkiltä saatetaan ottaa kuvia ja videoita, jotka sitten somevastaavat viimeistelevät.
Milläkö sitten someviraali tehdään? Salainen resepti lienee käsillä olevan erityisen hetken näkeminen, heittäytyminen, aitous, huumori ja yhdessä tekeminen.
Esperi Koti Narikka voitti hyvällä sometyöllään Esperin Kuukauden onnistuja -palkinnon.
Tällä viikolla vietetään kehitysvammaisten viikkoa.
Mediadesk (ark. 9-16)
010 408 7000
media@esperi.fi