Validaatiomenetelmä auttaa Kristiinaa ja Noraa kohtaamaan muistisairaiden ikäihmisten voimakkaita tunteita empaattisesti

02.05.2022
Etusivu > Ajankohtaista > Validaatiomenetelmä auttaa Kristiinaa ja Noraa kohtaamaan muistisairaiden ikäihmisten voimakkaita tunteita empaattisesti

Validaatio on vuorovaikutusmenetelmä, joka helpottaa hoitajia kohtaamaan muistihäiriöisten ikäihmisten voimakkaita tunteita, kuten pelkoa, ikävää ja ahdistusta. Lähihoitajat Kristiina ja Nora osallistuivat hiljattain Esperin validaatiokoulutukseen, joka antoi apukeinoja kohtaamiseen ja empaattiseen myötäelämiseen ikäihmisten ikävissä tunteissa. 

Validaation ydinajatus on kohdata muistihäiriöinen ikäihminen tunnetasolla arvostavasti ja olla hänelle läsnä. Arvostava kohtaaminen validaatiomenetelmällä vähentää asukkaan levottomuutta ja antaa hoitajalle työvälineet entistä ihmisläheisempään hoitotyöhön. 

Miten validaatiomenetelmä on parantanut hoitajien työelämäkokemusta?

Validaatiokoulutus antaa hoitajalle tapoja lievittää ikäihmisten tunnemyrskyä

Esperi Koti Sigridin lähihoitajat Kristiina ja Nora osallistuivat viime vuoden lopulla Esperin validaatiokoulutukseen. Sigridin asukkaista suuri osa on muistihäiriöisiä ikäihmisiä. Arjessa on läsnä myös ikäviä tunteita, kuten ahdistusta, ikävää ja jopa vihaa. Näissä tunteissa Kristiina ja Nora myötäelävät asukkaan kanssa yhdessä, validaatiokoulutuksen oppeja hyödyntäen.  

“Kun huomaan, että asukas alkaa kiihtymään, siirrymme rauhallisesti sivuun juttelemaan. Yleensä lähdemme muistelemaan asioita asukkaan historiasta ja käymme läpi eri tunteita. Kun kommunikoinnin sävel löytyy, tilanne ei äidy aggressiiviseksi. Asukkaallamme ja minulla hoitajana on ikään kuin yhteinen ymmärrys vaikeasta tunteesta”, Kristiina kertoo.

“Validaatiokoulutuksen myötä minun on helpompi ymmärtää, miksi asukkaamme on esimerkiksi surullinen. Kun ikäviä tunteita ei ohiteta, vaan ne kohdataan asukkaan kanssa yhdessä, tekee se hoitotyöstä vielä ihmisläheisempää”, Nora lisää. 

“Asukkaallamme ja minulla hoitajana on ikään kuin 

yhteinen ymmärrys vaikeasta tunteesta.”

Validaatiomenetelmässä vaikeita tunteita käydään läpi asukkaan kanssa keskustellen ja hänen käyttäytymistään empaattisesti huomioiden. Kristiina kertoo, että ymmärrys ja yhteys asukkaaseen kasvaa juuri näissä tunnetason kohtaamisissa. 

“On hienoa, miten pystyn lievittämään asukkaamme kokemaa ikävää tunnetta esimerkiksi halauksen tai musiikin avulla. Tuntuu, että näissä tilanteissa ja tunteissa minulle syntyy entistä henkilökohtaisempi side asukkaaseemme. Opimme ymmärtämään toinen toisiamme tunnetasolla paremmin. Kun asukkaamme luottavat minuun täysin, on hoitotyö myös levollisempaa”, Kristiina kertoo.

Kun keinot kohtaamiseen ovat olemassa, hoitotyötä saa tehdä rauhallisin mielin 

Validaatiokoulutuksen jälkeen Kristiina ja Nora ovat huomanneet selkeitä tuloksia työarjessaan. Muutos parempaan näkyy Sigridissä hyvin konkreettisesti – asukkaat käyttäytyvät aggressiivisesti enää aniharvoin, ja hoitotyö on huomattavasti rauhallisempaa. 

“Validaatio on vähentänyt omaa psyykkistä kuormitustani ja tehnyt hoitotyöstä seesteisempää. On paljon rauhallisempi tunne kohdata asukkaitamme, kun keinot kohtaamiseen ovat olemassa”, Kristiina kertoo. 

“Validaatio on vähentänyt omaa psyykkistä

kuormitustani ja tehnyt hoitotyöstä rauhallisempaa.”

“Koen onnistuneeni, kun saan validaatiomenetelmän keinoin asukkaamme leppymään ja hyvälle tuulelle. Tällaiset onnistumiset palkitsevat validaatiossa”, Nora sanoo.

Kristiinan mukaan validaatiomenetelmä mahdollistaa hoitotyön tekemisen edelleen empatia edellä, mutta astetta syvemmällä tunnetasolla. Tunne siitä, että asukkaan kanssa jaetussa hetkessä voi olla rauhassa läsnä, on Kristiinalle ja Noralle hoitotyön parhaita puolia. 

“Tuntuu, että validaatiomenetelmän myötä saan keskittyä asukkaan kanssa jaettuun hetkeen uudella tavalla. Näissä hetkissä korostuu erityisesti se, että minä olen juuri tätä ihmistä varten täällä”, Kristiina kiteyttää.

Lue myös: 

Esperi kouluttaa yli 2000 hoitotyön ammattilaista validaatioon >>

Hoivatyön ytimessä ovat vuorovaikutus, yhteys ja tunne >>

“Olin yllättynyt, että saan asukkaan tyyntymään vain muutamassa minuutissa” >>

Katso:

Katso miten validaatio näkyy Hoivakoti Omenapihan asukkaiden arjessa >>

 

Jaa artikkeli somessa

Mediadesk
010 408 7000
media@esperi.fi

 

Esperi Care Oy
Mannerheimintie 164
PL 11
00301 Helsinki
www.esperi.fi

 

 

 

Jaa artikkeli somessa

Kysy lisää palveluistamme tai jätä palautetta

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Asiakaspalvelumme on valmiina vastaamaan kysymyksiisi arkisin klo 9-16.


Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Yhteydenottoni liittyy

Jos toivot yhteydenottoa, jätäthän meille joko puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi.


Kun lähetät lomakkeen, asiantuntijamme voi olla sinuun yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse. Käsittelemme henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti. Löydät tietosuojaselosteen täältä.​


​Töihin meille – lue lisää työskentelystä Esperillä