“Olin yllättynyt, että saan asukkaan tyyntymään vain muutamassa minuutissa” – Validaatio auttaa hoitajaa kohtaamaan muistisairaiden vaikeita tunteita

04.11.2021
Etusivu > Ajankohtaista > “Olin yllättynyt, että saan asukkaan tyyntymään vain muutamassa minuutissa” – Validaatio auttaa hoitajaa kohtaamaan muistisairaiden vaikeita tunteita

Arvostavaan kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen perustuva validaatiomenetelmä helpottaa hoitajia käsittelemään muistisairaiden hankalia tunnetiloja, kuten ikävää, hätää ja ahdistusta. Hoiva-avustaja Riikka Koskinen osallistui Esperin validaatiokoulutukseen ja yllättyi, kuinka pienillä teoilla hän voi saada muistisairaan asukkaan rauhoittumaan.

Yhdysvalloissa kehitetty validaatio on vuorovaikutusmenetelmä, joka auttaa kohtaamaan muistisairaan myötätuntoisesti ja arvostavasti. Validaation ydinajatuksena on hyväksyä muistisairas omana itsenään kaikkine tunteineen.

“Validaatiomenetelmän ansiosta rauhoittaville lääkkeille ei ole tarvetta.”

Validaatio on ollut käytössä Tampereella sijaitsevassa Esperi Hoivakoti Omenapihassa jo vuodesta 2007. Menetelmän hyödyt ovat olleet ilmeisiä niin asukkaille kuin työntekijöille. Hoivakoti Omenapihassa ei esimerkiksi käytetä käytösoireisiin tarvittaessa annettavia rauhoittavia lääkkeitä: validaatiomenetelmän ansiosta niille ei ole tarvetta. Osana Esperin uutta hoivamallia validaatiomenetelmä halutaan jokaisen ikäihmisten kodin toiminnan perustaksi. Esperi kouluttaa 2000 hoitotyön ammattilaista validaation käyttöön vuoteen 2025 mennessä.

Tamperelainen palveluskeskus Kielo on ensimmäisiä uusia validaatiokoteja, joihin menetelmä on otettu osaksi kodin arkea. Miten validaatio on parantanut hoitajan työelämää?

Validaatiomenetelmä auttaa hoitajaa vähentämään muistisairaan ahdistusta

Tamperelaisen palvelukeskus Kielon kokenut hoiva-avustaja Riikka osallistui validaatiokoulutukseen viime keväänä ja hämmästyi menetelmän voimasta.

“Koulutus antoi minulle eväitä asukkaan ahdistuksen kohtaamiseen. Olin todella yllättynyt, että voin saada muistisairaan rauhoittumaan validaation avulla jopa muutamassa minuutissa”, Riikka kertoo.

Monet Kielon muistisairaat asukkaat tuntevat esimerkiksi voimakasta ikävää vanhempiaan kohtaan ja kokevat siksi ahdistusta. Silloin Riikka kyselee heiltä uusien oppiensa mukaisesti asukkaan vanhemmista ja elämästä: “Oletkos sinä isän tyttö? Oletko päässyt isän kanssa puutöihin? Mitä tykkäät puuhata äidin kanssa?”. Usein keskustelu ikäihmiselle tärkeistä asioista tuo hymyn asukkaan kasvoille hyvinkin pian.

Validaatiokoulutus rauhoitti työpaikan ilmapiiriä ja opetti hoitajia tarttumaan asukkaiden vaikeisiin tunnetiloihin aktiivisemmin

Validaatiokoulutuksen jälkeen Riikka on huomannut selkeitä tuloksia omalla työpaikallaan palvelukeskus Kielossa. Muutos näkyy Kielossa hyvin konkreettisesti – käytävillä vaeltelee ahdistuneita asukkaita huomattavasti harvemmin, ja palvelukeskuksen ilmapiiri on rauhoittunut.

“Ennen Esperille tuloa en ollut edes kuullut tällaisesta menetelmästä. Olen positiivisesti yllättynyt, että on olemassa näinkin ihana työkalu, jolla voin helposti tyynnyttää toisen ihmisen vaikeaa oloa.”

Vaikka Kielon hoitajat ovat pitkän linjan ammattilaisia muistisairaiden empaattisessa kohtaamisessa, validaatiokoulutus on tuonut heille uusia näkökulmia ja työkaluja vuorovaikutukseen asukkaiden kanssa.

“Ennen validaatiokoulutusta olisimme ehkä sanoneet levottomalle ja ahdistuneelle asukkaalle, että hän voi ottaa itselleen rauhallisen hetken omassa huoneessaan. Nyt osaamme tarttua asukkaan tunnetilaan tietoisemmin, hyväksyä muistisairaan tuntemukset ja helpottaa asukkaan oloa aktiivisemmalla keskustelulla”, Riikka arvioi.

“Ennen Esperille tuloa en ollut edes kuullut tällaisesta menetelmästä. Olen positiivisesti yllättynyt, että on olemassa näinkin ihana työkalu, jolla voin helposti tyynnyttää toisen ihmisen vaikeaa oloa”, Riikka täydentää.

Katso videolta, miltä validaatiomenetelmä näyttää asukkaiden arjessa hoivakoti Omenapihassa >>

Tule tekemään arvojesi mukaista työtä. Katso avoimet työpaikkamme >>

Jaa artikkeli somessa

Mediadesk
010 408 7000
media@esperi.fi

 

Esperi Care Oy
Mannerheimintie 164
PL 11
00301 Helsinki
www.esperi.fi

 

 

 

Jaa artikkeli somessa

Kysy lisää palveluistamme tai jätä palautetta

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Asiakaspalvelumme on valmiina vastaamaan kysymyksiisi arkisin klo 9-16.


Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Yhteydenottoni liittyy

Jos toivot yhteydenottoa, jätäthän meille joko puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi.


Kun lähetät lomakkeen, asiantuntijamme voi olla sinuun yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse. Käsittelemme henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti. Löydät tietosuojaselosteen täältä.​


​Töihin meille – lue lisää työskentelystä Esperillä