“Aito läsnäolo on asukkaan kohtaamisessa tärkeintä“

08.12.2022
Etusivu > Ajankohtaista > “Aito läsnäolo on asukkaan kohtaamisessa tärkeintä“

Esperi Hoivakoti Niittykukka Turun läänin Koskella nousi THL:n Kerro palvelustasi -kyselyssä Suomen 10 parhaan hoivakodin joukkoon. Niittykukassa panostetaan yhteiseen toimintaan ja aktiviteetteihin, mutta mistä parhaimmat asiakasarvioit loppupelissä kumpuavat? Kaikki piilee läsnäolon voimassa.

Hoivakoti Niittykukka on pieni 16-paikkainen ikäihmisten hoivakoti Turun läänin Koskella. Hoivakodin asukkaat tarvitsevat hoivaa ja huolenpitoa ympärivuorokautisesti. Tehostetun palveluasumisen lisäksi palveluihin kuuluvat myös intervallihoidot ja kuntoutusjaksot.

Sairaanhoitaja Teea Ketola toimii Niittykukassa tiimivastaavana. Hän aloitti työt Niittykukassa elokuussa 2021 ja kertoo viihtyvänsä Esperillä.

“Sairaalamaailma alkoi tuntua raskaalta ja kaipasin hektiseen elämääni muutosta. Kun sain tiimivastaavan paikan Niittykukasta, alkoi arki tuntua tasapainoisemmalta ja löysin uutta mielenkiintoa työtäni kohtaan uuden roolini myötä. Olen viihtynyt vallattoman hyvin täällä ja olen iloinen siitä, että meillä on ihana tiimi, jonka olemme saaneet hyvin vakiinnutettua viimeisen vuoden aikana“, Teea hymyilee.

Lämminhenkinen ja ystävällisen asenne on avainasemassa

Teea uskoo, että juuri tiimin lämminhenkinen ja ystävällisen asenne onkin avainasemassa siinä, miten Niittykukka nousi THL:n kyselyn parhaimmiston kärkeen.

“Olemme saaneet kiitosta erityisesti asukkaiden läheisiltä siitä, kuinka kohtaamme heidät ja asukkaat. Meillä panostetaan omahoitajuuteen ja pidämme huolta läheisyhteistyöstä“, Teea kertoo.

“Aidolla läsnäololla on oikeasti suuri merkitys asukkaan kohtaamisessa. Ja meinaan aidolla kohtaamisella sitä, että näkee vaivaa tutustua asukkaaseen ja hänen mieltymyksiin. Kun tuntee asukkaan ja tietää hänen toiveet, sujuvat asiat helpommin kohtaamisissa. En ikinä vain lampsi suoraan sisään asukkaan huoneeseen ja tokaise, että “nyt vaihdetaan vaipat“, vaan panostan jokaisen asukkaan kohtaamiseen yksilöllisesti“, Teea toteaa.

“Tiedän esimerkiksi, että yksi asukkaamme on aamutuimaan melko äreällä tuulella ja sen takia olen hänet kohdatessani hienovarainen ja käytän pelisilmää. Ensimmäisenä avaan television, sillä hän pitää siitä, kun se on taustalla päällä. Toivotan huomenet ja katson häntä silmiin. Kysyn, kuinka hän nukkui ja autan hänet istumaan. Tiedän, ettei hän mieluusti haluaisi nousta sängystä, joten nappaan rollaattorin hänen vierelleen ja vaihdan keskustelunaiheen mopoihin, sillä hän on nuorena pitänyt aina niistä. Käytän rollaattorista mopo-termiä ja kehotan häntä testaamaan, kuinka mopo tänään kulkee. Ei siinä kauaa menekään, kun hän ottaa jo kiinni “mopon tangosta“ ja lähtee liikkeelle“, Teea naurahtaa.

Tittelit sikseen työyhteisössä – kohdellaan jokaista tasavertaisesti

Teealla ja muilla Niittykukan työntekijöillä on käytössään tapa, josta tiimi ei tingi – nimittäin kiittäminen.

“Kiitämme aina toinen toisiamme ja kohtelemme jokaista tasavertaisesti. Ei ole mitään väliä tittelillä, vaan kaikki ovat yhtä tärkeitä. Yksikönpäällikkö huomioi ja kiittää meitä sekä yllättää monesti meidät mieliherkuilla. Kun näitä pieniä asioita tehdään arjessa päivittäin, on jokaisen kiva tulla töihin. Ei yksi tyhy-päivä vuodessa korjaa työyhteisön ilmapiiriä, vaikka ne päivät kivoja onkin. Tärkeämpää on panostaa ilmapiiriin ja tiimihenkeen päivittäin – siitä sitä voimaa saadaan yhden laivaristeilyn sijaan“, Teea sanoo.

“Me nautimme asukkaiden kanssa yhteisestä tekemisestä ja pidämme usein erilaisia jumppia, taiteillemme, pelaamme pelejä ja muistelemme yhdessä asukkaiden kanssa erilaisia ajankohtaisia asioita. Meillä on monesti myös erilaisia eläinvieraita ja esiintyjiä käymässä“, Teea hymyilee.

“Musiikin voima on ihmeellinen asia. Vaikka asukas ei pystyisi enää sanoin kertomaan mistä hän pitää, näkee asukkaan kasvoilta, milloin se hänen lempikappaleensa soi. Silmät kirkastuvat ja huulille nousee pieni hymy.“

Lue myös: Useita Esperin yksiköitä nousi hoivakotien parhaimmistoon

Mediadesk
010 408 7000
media@esperi.fi

Esperi Care Oy
Mannerheimintie 164
PL 11
00301 Helsinki
www.esperi.fi

Jaa artikkeli somessa
Jaa artikkeli somessa

Kysy lisää palveluistamme

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Asiakaspalvelumme on valmiina vastaamaan kysymyksiisi arkisin klo 9-16.


Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Yhteydenottoni liittyy

Jos toivot yhteydenottoa, jätäthän meille joko puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi.


Kun lähetät lomakkeen, asiantuntijamme voi olla sinuun yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse. Käsittelemme henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti. Löydät tietosuojaselosteen täältä.​


​Töihin meille – lue lisää työskentelystä Esperillä