Esperillä asuu tyytyväisiä asukkaita – Mielenterveys­palveluiden tuloksissa huima loikka

24.10.2024
Etusivu > Ajankohtaista > Esperillä asuu tyytyväisiä asukkaita – Mielenterveys­palveluiden tuloksissa huima loikka

Esperin vuosittainen asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin alkusyksystä 2024, ja siihen vastasi lähes 5.000 Esperin asukasta ja läheistä. Kysely on Esperin tärkeimpiä työkaluja kotien toiminnan kehittämisessä. Kyselyn tuloksia käytetään suunnan tarkistukseen ja onnistumisen mittaamiseen, jotta voimme palvella asukkaitamme entistä paremmin.

Asukkailta ja näiden omaisilta kerätty palaute auttaa mittaamaan onnistumistamme ja kehittymään, jotta asukkaidemme hyvinvointi ja tyytyväisyys paranevat. Yksi onnistumisemme mittareista on vuosittain mitattava NPS (Net Promoter Score), eli ns. suositteluindeksi, joka kertoo asukkaiden tyytyväisyydestä asteikolla -100 – 100. NPS:ää mitattaessa kysytään, kuinka todennäköisesti asukkaat suosittelisivat kotiaan muille.

Esperi-konsernin asukkaiden tyytyväisyys oli NPS-mittarilla 43, ja se nousi edellisestä vuodesta yhden yksikön.

Vanhusten, mielenterveyskuntoutujien ja vammaispalveluja tarjoavia koteja erikseen tarkasteltaessa parhaiten pärjäsivät mielenterveyspalvelut, joiden asukkaat suosittelisivat kotiaan entistä todennäköisemmin. Mielenterveyspalveluiden asukkaat antoivat kodeille arvioksi keskimäärin 49, joka kohosi vuoteen 2023 verrattuna lähes 30 yksikköä.

Kiitosta turvallisuudesta ja avun saannista

Tyytyväisyyttä mitattiin myös erilaisilla väittämillä, joissa onnistumista vastaajat saivat arvioida välillä 1–5, arvion 5 ollessa paras. Keskimääräinen arvio oli 4,3, eli vahvasti kiitettävän puolella.

Ikäpuolella oltiin tyytyväisimpiä turvallisuuteen sekä avun saantiin. Asukaskokouksiin osallistumisen osalta jäi kehitettävää. Vammaispalveluissa eniten kiitosta saivat ystävällisyys ja avun saanti. Mielenterveyspuolella parhaat arviot annettiin turvallisuudelle ja omalle ajalle. Kehitettävää on merkityksellisyyden kokemisessa.

Läheisten tyytyväisyys Esperiin parani kautta linjan

Yhteensä läheisiltä saatiin 1556 vastausta, mikä on enemmän kuin viime kyselyssä. Läheisten antamien vastausten perusteella muodostettu NPS on 37, jossa on pari pykälää nousua viime vuoteen verrattuna.

Erityisen tyytyväisiä ovat vammaisyksiköiden asukkaiden läheiset, joiden antama NPS oli 47. Ikäihmisten läheisten antama NPS oli 37 ja mielenterveyskuntoutujien läheisten 27.

”Kysymme läheisten mielipiteitä, koska heidän kokemuksensa ja havaintonsa ovat keskeinen osa asukkaidemme elämänlaatua ja palvelujen arviointia. Arviot auttavat meitä saamaan kokonaisvaltaisemman käsityksen asukkaidemme hyvinvoinnista, ja niillä täydennetään asukkaiden sekä hoitohenkilökunnan havaintoja”, toteaa Jani Nurisalo, Esperin myynti- ja markkinointijohtaja.

Kysely toteutettiin sähköisesti. Osa asukkaista vastasi kyselyyn avustettuna.

Esperi pärjäsi hyvin myös THL:n toteuttamassa kansallisessa vanhuspalvelujen tyytyväisyyskyselyssä. 

Jaa artikkeli somessa

Mediadesk (ark. 9-16)
010 408 7000
media@esperi.fi

 

Jaa artikkeli somessa

Kysy lisää palveluistamme tai jätä palautetta

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Asiakaspalvelumme on valmiina vastaamaan kysymyksiisi arkisin klo 9-16.


Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Yhteydenottoni liittyy

Jos toivot yhteydenottoa, jätäthän meille joko puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi.


Kun lähetät lomakkeen, asiantuntijamme voi olla sinuun yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse. Käsittelemme henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti. Löydät tietosuojaselosteen täältä.​


​Töihin meille – lue lisää työskentelystä Esperillä