Esperin kotien asukkaat ja heidän läheisensä vastasivat innokkaasti vuoden 2021 tyytyväisyyskyselyyn. Vastaajia oli yli 4000. Tulokset paranivat kaikilla mittareilla.
Esperin asukas- ja läheiskyselyä on uudistettu: kotien asukkailta palaute kerättiin nyt ensi kertaa mobiililaitteilla ja läheisiltä tekstiviestikyselyllä. Lisäksi kysymyksissä pyrittiin entistä paremminhuomioimaan eri asukasryhmien tarpeet (ikäihmiset, mielenterveys- ja päihdekuntoutujat sekä kehitysvammapalveluiden asukkaat).
Kyselyyn vastasi yhteensä 2485 asukasta ja 1571 läheistä. Kaikkien palautteiden keskiarvo oli 4,5 (asteikolla 1-5). Siinä nousua edelliseen mittaukseen verrattuna on 0,7 yksikköä. Asukkaiden antamat parhaat arviot vaihtelivat liiketoiminta-alueittain seuraavasti:
Ikääntyneiden palveluissa kaikkien vastausten ka 4,2:
- Koen oloni turvalliseksi täällä 4,63
- Saan apua, kun sitä tarvitsen 4,55
Mielenterveys- ja päihdepalveluissa kaikkien vastausten ka 4,35:
- Minulla on riittävästi omaa yksityistä aikaa, jolloin saan olla rauhassa 4,63
- Oma huoneeni on riittävä ja viihtyisä 4,48
Kehitysvammapalveluissa kaikkien vastausten ka 4,5:
- Minulle ollaan ystävällisiä 4,61
- Koetko olosi turvalliseksi 4,63
Päivätoimintaa koskeviin kysymyksiin vastattiin seuraavasti:
- Mielenterveyspalvelut kaikkien vastausten ka 4,6
- Ikääntyneet kaikkien vastausten ka 4,7
Suosittelisitko Esperiä?
Kun vastaajilta kysyttiin, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat Esperin palveluita, konsernin NPS luvuksi saatiin 36. Liiketoimintojen välillä suositteluindeksi vaihteli seuraavasti:
- Mielenterveys- ja päihdepalvelut NPS 21
- Ikääntyneiden palvelut NPS 31
- Kehitysvammapalvelut NPS 44
Läheisten palautteessa korostui kohtaaminen ja ystävällisyys. Kaikissa liiketoiminnoissa parhaat arviot tulivat samasta aiheesta: ”Minut otetaan vastaan ystävällisesti hoiva/hoitokodissa vieraillessani”.
- Ikääntyneiden palvelut 4,6
- Kehitysvammaisten palvelut 4,5
- Mielenterveys- ja päihdepalvelut 4,4
”Voimme olla erittäin tyytyväisiä näin hyvään palautteeseen sekä asukkailta että läheisiltä. Kaikissa yksiköissämme on tehty loistavaa työtä asiakastyytyväisyyden eteen. Parannukset ovat merkittäviä aikaisempaan nähden”, sanoo Esperin myynti- ja markkinointijohtaja Jani Nurisalo.
Esperin asukas- ja läheistyytyväisyyskyselyn toteutti nyt ensimmäistä kertaa asiakas- ja henkilöstökokemuksen asiantuntijayritys Roidu Oy.
”Esperin kokonaisuus on systemaattisesti toteutettu ja johdettu", toteaa Roidu Oy:stä asiakasvastaava Arttu Viitanen. ”Laadukkaan, yhdenmukaisen ja riittävän suuren palautedatan ansiosta Esperissä pystytään muodostamaan kattava kuva tyytyväisyyden tilasta ja mahdollistetaan vertailut eri osa-alueiden ja palveluiden välillä.”
Lisätiedot
Esperi Care: Jani Nurisalo, jani.nurisalo@esperi.fi +358 44 733 8552
Roidu: Arttu Viitanen, arttu.viitanen@roidu.com +358 50 545 9598
Esperi Care Oy
Mannerheimintie 164
PL 11
00301 Helsinki
www.esperi.fi