Rantakylän Helmi on oiva esimerkki, kuinka hoivakodin toimintaa kehitetään yhteistyön voimalla
Joensuulaisessa Hoivakoti Rantakylän Helmessä on tehty reilun vuoden aikana kova työ hyvän hoivan ja kodin toiminnan kehittämisessä. Tulokset ovat olleet nähtävillä nopeasti ja kiitosta on tullut asukkailta, omaisilta sekä työntekijöiltä.
Puolitoista vuotta sitten Joensuussa sijaitsevassa Esperi Hoivakoti Rantakylän Helmessä oli hyvin toisenlainen tilanne nykyiseen verrattuna. Kodin toiminta ei ollut sujuvaa ja työntekijöiden vaihtuvuus oli suurta. Minna Takkunen astui yksikönjohtajaksi ja aloitti kodin kehittämisen yhdessä henkilöstön ja Esperin laatutiimin tukemana. Vuoteen on mahtunut monia askelia kohti viihtyisämpää ja parempaa hoivakotia ja työn tulos näkyy myös hoivan laadussa sekä omaisyhteistyössä.
Kovalla työllä kohti vakaata pohjaa
Vuoden 2022 kesä oli melko hektinen. Sisäisestä auditoinnista paljastuneet kehityskohdat hoivakodin toiminnassa auttoivat kotia keskittymään heti korjausta vaativiin asioihin. Yksikönjohtaja Minna oli täynnä tarmoa parantaa toimintaa. Uudet tuulet saivat aikaan henkilökunnassa vaihtuvuutta, mutta kesästä selvittiin ja kodin toiminnan edistämistä jatkettiin määrätietoisesti.
Vuoteen on mahtunut monia vaiheita. Peruspilareiden vahvistaminen ja henkilökunnan rekrytoiminen olivat ensimmäisiä suuria askelia kohti sujuvaa kodin arkea. Kun hyvä ja toimiva pohja oli varmistettu, pystyi koti paneutumaan laatutyöhön. Yhteistyö Esperin tukifunktoina toimivan laatutiimin kanssa onkin sujunut hyvin.
”Hyvä hoiva on meillä ollut sellainen punainen lanka, mitä halutaan tehdä ja mitä ollaankin tehty, mutta sen ohelle on myös tullut erilaisten kirjaamisien opettelu, sekä toimintatapojen kehittely ja pohdiskelu”, Minna kertoo.
”On opittava päästämään irti”
Toimintatapojen kehittely ja pohdiskelu onkin ollut näkyvissä Esperin ELLI-hankkeeseen mukaan lähtemisen myötä. ELLI-hankkeessa Rantakylä Helmen päätavoitteena on ollut sujuvoittaa työtä seuraamalla, karsimalla ja järjestelemällä työntekoa, jotta aika tulisi käytetyksi mahdollisimman tehokkaasti. Rantakylän Helmessä onkin tartuttu tähän yhdessä koko työyhteisön kanssa ja saatu esimerkiksi sujuvoitettua ja rauhoitettua ruokailuhetkiä.
Muutokset ovat alkaneet tuottaa tulosta, vaikka alku vanhojen tapojen karsimisessa onkin ollut osittain haasteellinen. ”Hankalinta on varmaan se, kun on opittuja tapoja, joista pitää vaan pikkuhiljaa opetella päästämään irti”, Minna kertoo.
Positiivinen palaute on ilmaissut oikeaa suuntaa
Kehitys on näkynyt kodissa jo alkutaipaleesta lähtien.
”Saimme palautetta jo vuosi sitten kesällä järjestetyssä omaisten illassa, kuinka hyvä työ ja muutokset ovat alkaneet näkymään”, Minna kertoo. Yhteistyö omaisten kanssa onkin ollut ehdottomana kehityskohteena kotia kehittäessä ja yhteistyötä on vahvennettu pitkin vuotta eri keinoin. Näkyvimpänä on ollut erilaiset omaisten illat, joihin kodilla on erinomaiset puitteet. Lämmin tunnelma, sekä illoista välittyvä saatu palaute ovatkin olleet isoja voimanlähteitä koko kodin väelle.
Työyhteisö on tärkeä osa kehitystä
Vuoden takaiseen verrattuna puute työntekijöistä on kääntynyt päälaelleen. ”Minulle tulee jatkuvasti yhteydenottoja. Moni on kiinnostunut meillä työskentelystä, kun on kuullut, että meillä on hyvä työilmapiiri ja että meillä on mukava olla töissä”, Minna kertoo. Työntekijöiden hyvä saatavuus näkyy myös asukaspaikoissa, ja kodin kaikki asukaspaikat ovatkin käytössä tällä hetkellä.
Vahva työyhteisö on ollut isossa roolissa kodin kehittämisessä.
”Minä en voi yksin tehdä muutoksia. Ei kukaan voi, vaan meidän pitää yhdessä tiiminä lähteä tekemään niitä asioita”, sanoo Minna. Luottamus työyhteisössä on kasvanut vuoden aikana. Rankka, mutta palkitseva vuosi on myöskin tehnyt työyhteisöstä yhtenäisemmän, jonka kunniaksi työyhteisö palkitsi itsensä lähtemällä yhdessä koskenlaskuun.
”Nauroimme yhdessä, että ollaan selvitty tästä talvesta, niin vielä me selvitään näistä koskistakin”, Minna naurahtaa.
Reissu oli mukavan ajanvietteen ohella myös työyhteisölle loppuhuipennus vuodelle, johon on mahtunut paljon työtä.
Mediadesk (ark. 9-16)
010 408 7000
media@esperi.fi
Esperi Care Oy
Mannerheimintie 164
PL 11
00301 Helsinki
www.esperi.fi