Strategiamme kevyt päivittäminen on hyvässä vauhdissa. Esperiläiset ovat saaneet viedä päivittyvää strategiaamme eteenpäin Esperi Caféissa
Esperi Hoivakoti Tilkassa työn kehittäminen on saanut uutta virtaa EsperiCafe -tilaisuuksista, joissa työntekijät ja esihenkilöt kokoontuivat keskustelemaan Esperin kevyesti päivitettävään strategiaan liittyvistä teemoista mm. asukas ja läheiskokemuksesta, vastuullisuudesta sekä työilmapiirin ja työyhteisön kehittämisestä.
Näissä avoimissa keskusteluissa tehtiin myös ryhmätöitä, joissa pohdittiin kehittämistapoja sekä ideoita ja tavoitteita.
Millaisia ajatuksia EsperiCafessa heräsi Tilkassa?
Ritva Lyytikäinen, pitkän uran tehnyt hoiva-alan ammattilainen, korostaa kodikkuuden ja työn organisoinnin merkitystä. Hän uskoo, että hyvin suunniteltu työ sekä viihtyisä työympäristö tukevat sekä hoitajien jaksamista että asukkaiden viihtyvyyttä.
Kirsi Rusila, Tilkan uusi yksikönjohtaja, on tuonut mukanaan jämäkkyyttä ja kehittämisintoa huumoria ja naurua unohtamatta. Hän painottaa työvuorosuunnittelun ja tasapuolisuuden merkitystä – kun työntekijät voivat hyvin, myös asukkaat saavat parasta hoivaa. Myös työntekijöiden aktiivinen kouluttaminen näkyy jo konkreettisesti valvontakäyntien raporteissa ja positiivisissa palautteissa. Runsas ja aktiivinen halu osallistua keskustelemaan ja kehittämään yllätti yksikönjohtajan. Kirsillä on luottavainen tunne, ja tavoite tulevaan on kirkas: “Haluamme tehdä työntekijöiden kanssa Tilkasta parhaan työpaikan ja parhaan hoivakodin.”
Jelena Lensu luottaa kokemukseensa ja korostaa tiimityön ja kommunikaation tärkeyttä arjen sujuvuudessa. Hänen mukaansa työntekijöiden jaksamisen tukeminen on ollut keskeinen osa kehitystyötä Tilkassa. Vaikka kehitystä on jo tapahtunut, hän muistuttaa, että suurin työ on vielä edessä – ja jaksamisen tukeminen on avainasemassa. Erityisen tärkeänä Jelena pitää työvuorosuunnittelun parantamista, joka on ollut yksi merkittävistä tekijöistä henkilöstön hyvinvoinnin edistämisessä.
Anna Lyen puolestaan haluaa vahvistaa kodinomaisuutta ja asukaslähtöisyyttä Tilkassa niin, että asukkaan ääni tulee paremmin kuuluviin ja jokainen asukas saisi elää mahdollisimman omanäköistä elämää. “Hoitajan rooli on olla rinnallakulkija, ja muutosten myötä asukkaiden tarpeet ovatkin nousseet entistä vahvemmin arjen keskiöön”, Anna kertoo.
Tilkassa suhtaudutaan muutokseen rakentavasti ja avoimesti. Yhteinen tavoite on kirkas: luoda paikka, jossa asuvat Suomen onnellisimmat asukkaat – ja jossa hoitajat voivat ylpeinä tehdä työnsä.
Tilkan EsperiCafe:ssa hoitajia haastatteli viestintä- ja somekoordinaattori Teemu Haataja. Julkaisemme EsperiCafeissa nousseita ajatuksia ja kevyesti päivittyvän strategian kesän aikana.