Kohtaaminen ei ole hetki, joka tapahtuu sattumalta – se on taito, joka syntyy harjoittelun ja herkkyyden kautta. Muistisairaan asukkaan käyttäytymisen taustalla on usein tunne, jota ei aina sanoiteta suoraan. Validointi auttaa meitä pysähtymään, kuuntelemaan ja tunnistamaan sen, mitä ei heti näe.
Moni hoitaja pohtii työpäivän jälkeen: Teinkö oikein? Sanoinko jotain väärin? Olisinko voinut toimia toisin? Tämä pohdinta ei ole merkki epävarmuudesta, vaan osa kehittymistä. Kohtaamisen taito rakentuu yrittämällä – välillä epäonnistuen, mutta aina uudelleen kokeillen. Ilman tätä uskallusta ei synny aitoa vuorovaikutusta.
Validointi ei ole valmis fraasi tai tekninen suoritus. Se on kuuntelemista, tunteiden tunnistamista ja arvostavaa läsnäoloa. Vain harjoittelemalla opimme olemaan ihmisiä toisillemme – myös hoitotyössä.
Meillä Esperillä on koulutettu henkilöstöä validointiin jo vuodesta 2020. Tavoitteenamme on ollut kouluttaa validaatioon 2000 hoitajaa. Viime syksynä aloitimme myös kertauskurssit, ja keväällä 2025 validaatio-klinikat. Ilokseni voin todeta, että olemme onnistuneet tavoitteessamme.
Halusimme selvittää koulutusten vaikuttavuutta. Tulokset ovat nähtävillä arjessamme, kotiemme tunnelmassa, arjen sujuvuudessa ja asiakas- ja läheistyytyväisyydessä, joka on korkeampi kuin koskaan aiemmin. Koulutustemme vaikuttavuus näkyy myös poikkeamien määrän laskuna.
Poikkeamalla tarkoitetaan tilannetta, jossa jokin ei mene suunnitellusti tai odotusten mukaisesti ikäihmisen hoidossa tai palvelussa. Tämä voi olla esimerkiksi lääkitysvirhe, kaatuminen, potilaan aggressiivinen käytös, tai muu tilanne, joka vaatii erityistä huomiota tai toimenpiteitä.
Merkittävin havainto on muutos poikkeamailmoitusten sisällössä: tapausten sävy, vakavuus ja taustatekijät ovat muuttuneet, ja validoinnin tuoma ymmärrys näkyy selkeästi arjen tilanteissa. Tämä osoittaa, että koulutuksella on merkittävää vaikuttavuutta.
Olemme oikealla tiellä. Siksi rohkaisemme kaikkia esperiläisiä jatkamaan validoinnin harjoittelua ja osallistumaan kursseillemme ja validaatioklinikoille.
Ja ennen kaikkea pysähtymään yhä uudelleen asukkaan viestin äärelle: Mitä hän tuntee? Mitä hän yrittää viestittää?
Empaattinen kohtaaminen alkaa halusta ymmärtää – ja kehittyy vain yhdessä oppien.
Sirpa Laukala
palveluasiantuntija, ikäihmisten palvelut, Esperi
sairaanhoitaja YAMK, validaatiohoitaja, AmO
Mediadesk (ark. 9-15)
010 408 7000
media@esperi.fi



