Läheisviestintätyökalu OmaEsperi kulkee aina mukana.
Esperi Hoivakoti Tervarinteessä pelataan bingoa.
”Otettaisiinko tästä kuva ja laitettaisiin tytölle?”, kysyy virikevastaava Mari Tervarinteen asukkaalta.
Hetkeä myöhemmin kuva on jo tavoittanut asukkaan tyttären OmaEsperi-sovelluksen kautta.
Kemissä sijaitsevassa Tervarinteessä Esperin läheisviestintäsovellus on aktiivisessa käytössä. Kodissa asuu kolmekymmentä iäkästä, joilla lähes kaikilla on OmaEsperiä käyttävä läheinen. Säännöllisten viestien avulla läheiset voivat seurata kodin arkea ja olla itsekin yhteydessä henkilöstöön. Läheisiltä saatu positiivinen palaute motivoi hoitajia käyttämään sovellusta.
”Henkilöstö kokee, että sovelluksen käyttö on helppo ja mukava tapa pitää yhteyttä läheisiin ja välittää heille kuulumisia”, toteaa yksikönpäällikkö Satu Kamunen.
Kesällä Tervarinteen henkilöstö palkittiin kiitettävästä sovelluksen käytöstä Esperin kuukauden onnistuja -tunnustuksella.
”Hoivakoti Tervarinteen henkilöstö on osoittanut edelläkävijyyttä ja Esperin strategian mukaista rohkeutta uudistaa ottamalla läheisviestintätyökalun aktiiviseen käyttöön asukkaiden kuulumisten välittämisessä heidän läheisilleen”, toteaa toimitusjohtaja Stefan Wentjärvi.
Viestintää lähelle ja kauas
Usein läheisviestintäsovellusta pidetään erityisen hyödyllisenä silloin, kun omaiset asuvat kaukana. Tervarinteessä on kuitenkin huomattu, että OmaEsperi palvelee hyvin lähellä asuviakin.
”OmaEsperi on myös kodin tiedotuskanava”, Mari kertoo. ”Lähetämme sen kautta esimerkiksi tapahtumakutsuja ja maanantaisin kodin viikko-ohjelman.”
Erityisen tärkeitä ovat kuitenkin henkilökohtaiset kuulumiset, jotka kulkevat OmaEsperin kautta tietoturvallisesti. Tietoturva on yksi syy, miksi läheisviestintään käytetään OmaEsperiä esimerkiksi WhatsAppin sijaan. Tavoitteena on, että jokainen läheinen saa viikoittain viestin juuri omasta läheisestään – useimmiten kuvan ja lyhyen tervehdyksen muodossa. Osa asukkaista innostuu kuvien ottamisesta ja osallistuu viestien lähettämiseen itsekin. Toisaalta on myös niitä asukkaita, jotka eivät enää osallistu arkeen aktiivisesti. Läheisiltä on tullut kiitosta näistäkin kuvista.
”Aktiivisen läheisviestinnän lisäämä avoimuus ja läpinäkyvyys ovat vahvistaneet luottamusta ja tiivistäneet yhteistyötämme läheisten kanssa”, Satu Kamunen kertoo.
OmaEsperi nyt myös mobiilisti
OmaEsperi on ollut selainpohjaisena työkaluna käytössä pian kolme vuotta kodeissa, jotka tarjoavat palveluja ikäihmisille ja vammaispalvelun asiakkaille. Keväästä lähtien OmaEsperin on voinut ladata myös maksuttomana mobiilisovelluksena App Storesta ja Google Playsta. Mobiilisovellus tekee yhteydenpidosta kodin kanssa entistä helpompaa.
Haluatko OmaEsperin käyttöösi? Se on helppoa. Ota yhteyttä läheisesi Esperi-kodin henkilöstöön, niin saat lisätietoja. Lue myös esperi.fi/omaesperi.
Mediadesk (ark. 9-15)
010 408 7000
media@esperi.fi



