Esperi on suurin nousija T-Median Luottamus&Maine 2025 -tutkimuksessa, jossa mitattiin suomalaisten mielikuvaa sosiaali- ja terveysalan toimijoista.
T-Median Sote-alan Luottamus&Maine -tutkimuksessa mitataan alan organisaatioiden mainetta. Maalis–huhtikuussa toteutetussa kyselyssä arvioitiin 43 toimijaa, jotka edustavat sote-alan yksityistä ja julkista sektoria sekä järjestökenttää. Tutkimukseen vastasi 6 648 suomalaista.
Yksityisen maine julkista vahvempi
Vuoden 2025 tutkimustulokset paljastavat, että yksityisen sektorin maine on lähes kaikilla osa-alueilla vahvempi kuin julkisen.
”Yksityinen sektori nähdään kohtuullisena työpaikkana (3,19), ja samalla tasolla on myös sen arvosana johtamisen suhteen. Julkisella puolella tulokset näillä osa-alueilla jäävät selkeästi heikon puolelle”, sanoo T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että yksityistä sektoria pidetään selkeästi pätevämpänä myös esimerkiksi innovaatioiden osalta (yksityinen 3,42, julkinen 2,65).
Esperi suurin nousija
Sote-alan kokonaismaineessa on tapahtunut pitkän laskun jälkeen merkittävä käänne positiiviseen suuntaan. Alan kokonaismaine saa nyt arvosanan 2,86, kun vuoden 2024 vastaava luku oli 2,73.
”Kokonaismaine vaikuttaisi nousevan yksityisen sektorin vetämänä. Tästä hyvänä esimerkkinä on se, että tutkimuksessa eniten mainelukuaan nostanut organisaatio oli Esperi Care”, toteaa Ruokolahti.
Esperin maine nousi mittauksessa 0,27 yksikköä. Erityisesti parannusta nähtiin vastuullisuuden, johtamisen ja työnantajakuvan osa-alueilla. Tutkimuksen mukaan maineella on vahva yhteys siihen, ryhtyykö ihminen yrityksen asiakkaaksi, suosittelijaksi tai työntekijäksi. Tätä yhteyttä kuvataan korrelaatioindeksillä, joka Esperin kohdalla nousi tänä vuonna arvoon 0,88 – luku on Ruokolahden mukaan yksi tutkimushistorian korkeimmista.
Tunnettuuden nykytila tarjoaa mahdollisuuksia
Maineen rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, jossa onnistuminen vaatii sitoutumista ja jatkuvaa kehittymistä. Sote-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimuksen mukaan 29 % suomalaisista ei vielä tunne Esperiä ja 44 % tuntee vain nimen perusteella. Tämä tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa niihin, joilla ei vielä ole käsitystä yrityksen toiminnasta.
”Erilaiset arjen kohtaamiset jättävät muistijälkiä, joiden varaan mainetta voidaan rakentaa”, kertoo Esperin myyntijohtaja Jani Nurisalo. ”Kun käsitys toimijasta on muodostunut omakohtaisten kokemusten kautta, ei esimerkiksi yksittäinen uutinen muodosta koko mielikuvaa.”
Esperin maineen vahvistumisen taustalla ovat palvelulaadun parantuminen ja erityisesti asiakkaiden sekä heidän läheistensä myönteiset kokemukset arjen kohtaamisissa. Panostukset vastuullisuuteen ja korkeaan laatuun jatkuvat, ja niiden odotetaan vahvistavan mainetta entisestään myös jatkossa.
Lue tutkimuksesta lisää: t-media.fi
Mediadesk (ark. 9-15)
010 408 7000
media@esperi.fi