Toiminnan kehittäminen
Laadun kehittämistyö on jatkunut omavalvontaohjelman laatimisella, lääkehoidon parantamisen, sähköisen lääkeluvanlanseeraamisen, Kanta-palvelujen valmistelussa ja kirjaamiskoulutusten järjestämisessä ja toimintakykymittareiden käyttöönotossa, tiedolla johtamisen kehittämisessä (Turvallinen koti -mittaristo) ja ELLI- Lean -kehityshankkeilla.
Laatuindeksin kehitys ja käyttöönotto
Vuonna 2019 aloitimme laatuindeksin kehittämisen. Laatuindeksillä voimme seurata asiakkaidemme hoivan laatua neljästä eri näkökulmasta: Hyvän työn, Hyvän hoivan, Hyvän elämän ja kestävän talouden kautta.
Olemme koonneet raportointijärjestelmäämme mittariston, jonka mittarit tuodaan eri järjestelmistä yhteen yhdelle ruudulle. Turvallinen koti- mittaristo koostuu neljästä osa-alueesta strategiamme mukaisesti. Turvallinen Koti -mittariston tavoitteena on auttaa esimiehiämme kokonaisvaltaisella tiedolla johtamisessa: parantamaan ja kehittämään toimintaa sekä ennaltaehkäisemään ongelmatilanteita visualisoimalla ilmiötä ja niiden keskeisimpiä juurisyitä. Mittaristo on ollut käytössä reilun vuoden ja sitä käytetään menestyksellä kaikissa tukifunktioissamme ja liiketoiminnan johtamisessa.
Laatufoorumi
Laatufoorumi on jatkuva laatutyön elin, johon on koottu osallistujia työntekijöistä, asukkaiden omaisista sekä hallinnosta. Se toimii eräänlaisena asiakasraatina. Foorumin tarkoituksena on luoda kanava, jonka kautta työntekijät ja omaiset pääsevät vaikuttamaan laadun kehitykseen Esperillä.
Ilmiantokanava
Tammikuussa 2019 loimme ns. ilmiantokanavan, jolla työntekijät, asiakkaat ja sidosryhmät voivat ilmoittaa puutteista toiminnassa anonyymisti.
Yhteiskuntavastuu ja ulkoinen raportointi
Kehitämme jatkuvasti ulkoista raportointiamme ja yhteiskuntavastuun kommunikointia. Kerromme toiminnastamme avoimesti ulospäin muun muassa vastuullisuus-osiossa nettisivuillamme sekä Vastuullisuusraportissa, jota olemme tehneet vuodesta 2019.
Työntekijöiden kouluttaminen laatunäkökulmasta
Uudistimme sisäiset koulutusohjelmamme vuonna 2019 varmistaaksemme osaamisen kaikissa yksiköissä. Erityisesti laatu- ja menetelmäkoulutuksia on yhtenäistetty ja niitä on seurattu entistä tarkemmin. Uudet koulutussuunnitelmat lanseerataan vuosittain ja ne laaditaan tarvelähtöisesti henkilöstöä ja esihenkilöitä kuunnellen sekä auditointihavaintoja ja lainsäädäntömuutoksia huomioiden. Meille on tärkeää, että mahdollistamme työntekijöille tarvittavan koulutuksen ja osaamisen, jotta he voivat tehdä työtään laadukkaasti ja asukkaat yksilöinä huomioiden.
Yksiköiden tukimalli
Annamme erityistä tukea yksiköille, jotka syystä tai toisesta kokevat hetkellisiä vaikeuksia toiminnassaan. Tukiryhmään kuuluu kokeneita Esperin työntekijöistä, jotka voivat tukea yksikköä niin akuuteissa tilanteissa kuin systemaattisempien ongelmien ratkomisessa. Tarkoituksena on, että yksikään yksikkö ei jää haasteidensa kanssa yksin.
Kansalliset laatuhankkeet
Osallistumme omalta osaltamme kansallisiin laatuhankkeisiin hoiva-alalla. Olemme sitoutuneita hoiva-alan kehittämiseen Suomessa. Haluamme, että jokainen voi saada hoivakodeissa laadukasta ja turvallista hoivaa sitä tarvitessaan, ja kansalliset laatuhankkeet varmistavat tämän kaikkialla Suomessa.