Vastuullisuusraportti 2020: Esperi Care sai uuden strategian ja vision: Suomen onnellisimmat asukkaat
Esperi on julkaissut uuden vastuullisuusraporttinsa, joka kertoo vuoden 2020 toiminnasta.
Vuosi 2020 oli Esperille suurten muutosten vuosi. Alkuvuodesta saimme uudet omistajat, kun luotonantajamme Danske Bank, Ilmarinen ja SEB käyttivät oikeuttaan siirtää Esperi-konserni omistukseensa. Omistajat ovat sitoutuneet Esperin kehittämiseen kuluvalla strategiakaudella.
Tekemämme organisaatiouudistus, jossa eriytimme liiketoimintomme, tukee asukaskohtaista liiketoimintaa ja tuo esille niitä asioita, joita meidän pitää muuttaa voidaksemme palvella asukkaitamme paremmin. Esperi-konsernissa on neljä ydinliiketoimintaa: Ikäihmisten palvelut, Mielenterveyspalvelut, Kehitysvammapalvelut sekä Saga.
Vaikka koronatilanteen hallinta vei paljon resursseja, emme keskeyttäneet käynnissä olevia tai suunniteltuja kehittämistoimia. Käynnistimme kesällä uuden strategian työstämisen vuosille 2021–2024. Henkilöstö osallistui strategian luomiseen aktiivisesti. Voin iloisena todeta, että loimme aidosti koko yhtiön yhteisen strategian. Uusi strategia antaa mahdollisuuden kehittää liiketoimintaamme eri asukastarpeiden mukaisesti. Uusi visiomme on: Suomen onnellisimmat asukkaat 2024.
Strategiamme keskittyy siihen, miten mahdollistamme turvallisen kodin asukkaillemme ja autamme heitä elämään onnellista elämää omilla ehdoillaan. Haluamme, että kodeissamme asuu aktiivisia asukkaita, joilla on mielekäs arki. Esperillä on neljä strategista tavoitetta: Hyvä hoiva, hyvä elämä, hyvä työ ja hyvä talous. Hyvä asukkaidemme hoiva on perusvaatimus meille kaikille. Hyvä elämä tarkoittaa sitä apua ja tukea, joka auttaa asukkaitamme elämään aktiivista elämää. Jotta nämä kaksi voivat toteutua, tarvitsemme hyviä työntekijöitä, siksi työyhteisön kehittäminen on yksi strategisista tavoitteistamme. Hyvä talous mahdollistaa investoinnit liiketoiminnan ja työyhteisömme kehittämiseen.
Koronan värittämä vuosi
Koko koronapandemian ajan ensisijainen tehtävämme on ollut huolehtia sekä henkilökuntamme että asukkaidemme terveydestä ja se on ollut meille myös taloudellisesti suuri ponnistus. Jouduimme tekemään raskaan päätöksen ja rajoittamaan omaisten käyntejä kodeissamme keväällä 2020. Samalla kehitimme jatkuvasti keinoja parempaan yhteydenpitoon. Kotiemme asukkaat ja heidän läheisensä pystyivät tapaamaan turvallisesti Esperin treffibussissa ja Sagan treffikonteissa treffi-ikkunoissa. Kehitimme Suomen ensimmäisen läheisviestintätyökalun, OmaEsperin. Työkalun avulla kotiemme asukkaat ja heidän läheisensä voivat pitää yhteyttä, jakaa kuulumisia tai kuvia sekä viestiä henkilökunnan kanssa kodin arjesta.
Vuoden 2019 hoivakriisin seurauksena yhtiöömme kohdistuneet viranomaisten valvontatoimenpiteet lopetettiin lokakuussa 2020. Olemme ottaneet käyttöön meille räätälöidyn vuorosuunnittelujärjestelmän, jolla hallinnoimme hoitohenkilökunnan määrää ja estämme näin mahdollisesti syntyvät alimitoitustilanteet. Olen erittäin ylpeä, että pystyimme viemään läpi tällaisen projektin hyvin haasteellisena vuonna.
Kehitystyömme alkaa näkyvä asukkaidemme arjessa ja saamamme asukastyytyväisyyskyselyn tulokset ovat olleet erinomaiset. Asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS-suositteluindeksi oli viime vuona 55. Iso kiitos henkilöstöllemme, joka on venynyt haastavana koronavuonna ja antanut asukkaillemme hyvää, turvallista ja aktiviteettirikasta hoivaa.
Stefan Wentjärvi
Toimitusjohtaja
Esperi Care
Mediadesk
010 408 7000
media@esperi.fi
Esperi Care Oy
Mannerheimintie 164
PL 11
00301 Helsinki
www.esperi.fi