BLOGI: Turvallinen koti –mittaristo tarjoaa esimiehille uudet avaimet tiedolla johtamiseen

10.05.2021
Etusivu > Ajankohtaista > BLOGI: Turvallinen koti –mittaristo tarjoaa esimiehille uudet avaimet tiedolla johtamiseen

Tiedolla johtamisesta on puhuttu vuosikaudet. On kerrottu, että tietoa on paljon, mutta se on pirstaleina maailmalla ja että tietoa johdetaan siiloista.

Kuultuani tuhat selitystä siitä, miten rekistereitä on vaikea yhdistää ja raportointityökalut eivät taivu, Esperissä oloni aikana voin sanoa oppineeni kehittämisen riemusta loistavan ja innovatiivisen tiimin kanssa lisää. Rohkenen tämän kokemukseni jälkeen olla eri mieltä tuhansien selityksien kanssa.

Tiedolla johtamista voi tehdä entistä modernimmin. Haaveet paremmasta visuaalisuudesta, trendeistä, porautumisista ja dynaamisesta uusiutuvasta tiedosta ovat täysin totta ja mahdollista toteuttaa.

Pitkä haaveeni siitä, että yhden ruudun taktiikalla voi saada kokonaiskuvan ja päästä käsitykseen kokonaisuuksien takana olevista ilmiöistä oli toteutettavissa. Käsiini muutama vuosi sitten sattunut Högreven meta-analyysi (2017) markkinoinnista, jossa työtyytyväisyys ja asiakastyytyväisyys olivat selvästi yhteydessä tuottavuuteen, kääntyi helposti sote-kielelle. Ilokseni huomasimme, että meillähän on jo valtava määrä siitä tiedosta. Se piti tuoda vaan yhteen. 

Aloitimme Esperissä strategiaan nojaavien mittareiden miettimisen ja tiedon yhdistämisen eri järjestelmien avulla. Lopputuloksena syntyi Turvallinen koti –mittaristo, jossa yhden ruudun taktiikalla saadaan paljon tietoa. Mittaristoa voi ajatella vaikkapa auton koetauluna, jossa yhtä ainoata nopeusmittaria katsomalla ei huomata, että bensatankki tyhjenee tai moottori ylikuumenee. Tarvitaan siis kokonaisnäkemystä. Mitkä ovat niitä mittareita, joilla voimme ennakoida turvallisen ajon: hoidon, hoivan ja kuntoutuksen.

Mittariston tarkoituksena on antaa kokonaisvaltaista tietoa esimiestyöskentelyn tueksi.  Sen avulla on mahdollisuus auttaa kohdistamaan erilaisia tukitoimia, kouluttaa, kehittää ja myös nostaa onnistumiskokonaisuuksia vertaisarvioon.

Mittariston avulla pääsemme porautumalla helpommin kiinni juurisyihin. Pystymme kehittämään yksiköiden toimintaa proaktiivisesti ja vaikuttamaan siihen, että toimintamme on kaikilta osin laadukasta, asukaskeskeistä ja henkilöstö voi hyvin.

Mittaamme strategiaamme

Mittaristo nostaa tarkoituksella yksikön entistä matalammalla kynnyksellä sisäisen kehittämisen kohteeksi, mutta sitä ei pidä pelästyä.  Tämä tarkoittaa vain, että ennaltaehkäisemme mahdollisesti tulevaisuudessa riskitekijöiksi muodostuvat asiat ajoissa.

Turvallinen koti- mittaristokokonaisuus koostuu neljästä Esperin strategisesta painopisteestä Hyvä työ (40%, henkilöstömittarit), Hyvä hoiva (30%, työprosesseihin liittyvät mittarit), Hyvä elämä (20%, asukkaan ja hänen läheistensä tyytyväisyys, sekä kunta-asiakkaan näkemys) sekä tuottavuuteen liittyvä Hyvä talous (10%). Näistä kaikista kategorioista on olemassa useita mittareita ja kokonaismittariin kumuloituu mittariston painopisteiden perusteella koostuva kokonaisriski.

Painotus on laitettu niihin prosessin kohtiin, joihin voimme itse työntekijöinä eniten vaikuttaa.  Monen mittarin kokonaisuus estää myös sen, että olisimme liian siiloissa katsomassa yksittäistä mittaria. Näemme vaikutukset koko kokonaisuuteen. Alkuun mittareita ruuvataan, käyttäjäkokemusta kerätään ja todennäköisesti joitakin mittareita vaihdetaan. Nyt on menossa ensimmäinen kierros ja siitä lähtee iterointi. Silti tiedolla johtaminen alkaa vasta siitä, mitä kaikesta tästä datasta uutetulla tiedolla tehdään ja miten sitä hyödynnetään. Matkaa maaliin Suomen parhaaksi hoivapalvelujen tuottajaksi on vielä jäljellä, nyt saimme oman tehokkaan kirittäjän, joka on hoiva-alalla jotain aivan uutta. 

1. Högreve J, Iseke A, Derfuss K,Eller T. A meta-Analytic Test of a comprehensive theoretical framework. Journal of Marketing 2017:81.

 

Eeve Ketola
Laatujohtaja, Esperi Care

Lääketieteen tohtori, Dos, eMBA

Jaa artikkeli somessa

Mediadesk
010 408 7000
media@esperi.fi

 

Esperi Care Oy
Mannerheimintie 164
PL 11
00301 Helsinki
www.esperi.fi

 

 

 

Jaa artikkeli somessa

Kysy lisää palveluistamme

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Asiakaspalvelumme on valmiina vastaamaan kysymyksiisi arkisin klo 9-16.


Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Yhteydenottoni liittyy

Jos toivot yhteydenottoa, jätäthän meille joko puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi.


Kun lähetät lomakkeen, asiantuntijamme voi olla sinuun yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse. Käsittelemme henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti. Löydät tietosuojaselosteen täältä.​


​Töihin meille – lue lisää työskentelystä Esperillä