Millä reseptillä mainetta kannattaa rakentaa?

13.10.2023
Etusivu > Ajankohtaista > Millä reseptillä mainetta kannattaa rakentaa?

Yleensä parhaat reseptit syntyvät hyvistä raaka-aineista. Mitä ne maineen parantamisen osalta ovat? Tätä miettii blogissaan Esperin myynti- ja markkinointijohtaja Jani Nurisalo.

Uskon vahvasti siihen, että ratkaisevin merkitys maineelle on perusasioissa. Huolehtimalla perusasiat kuntoon yrityksen on mahdollista saavuttaa hyvä maine. Näitä ovat tavat, miten toimimme asukkaidemme kanssa ja kuinka kohtaamme heidän läheisiään, henkilöstöä sekä muita sidosryhmiä. Tärkeää näissä kohtaamisissa on toimia yrityksen arvojen mukaisesti. Meillä Esperissä ne ovat:

  • On ilo kohdata sinut
  • Rehtiys on vahvuutemme
  • Meissä on rohkeus uudistaa.

Tänään julkaistun T-Median Luottamus&Maine -tutkimuksen mukaan yleinen kriittisyys yritysten mainetta kohtaan on kasvanut ja erityisesti vastuullisuusmielikuvat ovat olleet laskussa. Tähän on varmasti useita syitä. Esimerkiksi talouden taantuma, yhteiskunnan epäkohdat, yleinen alakulo. Näistä samoista haasteista huolimatta me Esperillä olemme kyenneet ylläpitämään maineemme samalla tasolla.  

Oma reseptini yrityksen maineen parantamiseksi on yksinkertainen. Ensinnäkin tarvitaan aito tarina, josta on helppo kertoa. Asukkaat, läheiset ja muut sidosryhmät haluavat tietää palveluiden takana olevasta yrityksestä ja ihmisistä. Tarinan kertomiseen sosiaalinen media on tehokas kanava, sillä siellä tarinan voi kertoa yhä uudestaan – joka päivä sanoin, kuvin ja videoin. Aitous toimii! Asukkaiden, läheisten ja mahdollisten tulevien työntekijöiden on myös helpompi sitoutua Esperiin, joka tuntuu tutulta.

Seuraava osa reseptiä on näkyminen ja kuuluminen. Haluamme olla läsnä eri sidosryhmiemme arjessa. Jos maine rakentuu vain kuulopuheiden varaan, tulokset vääristyvät. Emme halua olla tuntemattomia, vaan yritys tai koti, joka ensimmäisenä tulee mieleen hyvänä esimerkkinä.

On totta, että yrityksen maine rakentuu sen varaan, mitä siitä puhutaan – ei siihen, mitä me itsestämme kerromme. Siksi tavoitteemme on antaa kotiemme äänen kuulua ja näin tuoda Esperiä lähemmäksi kuulijoitamme.    

Siitä pääsemmekin kolmanteen reseptin osaan. Maineen rakentaminen kuuluu jokaiselle yrityksen työntekijälle. Se ei ole ainoastaan johtoryhmän, viestintäjohtajan, markkinoinnin tai viestinnän asia. Mainetyö helpottuu, kun kaikki ovat mukana ja jokainen ymmärtää, miten hän voi omalla työllään ja toiminnallaan vaikuttaa yrityksen ja kodin maineeseen.

Usein luulemme, että kaikilla on mielipide meistä. Fakta kuitenkin on, että on iso joukko ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä Esperistä. T-Median sote-toimijoita koskevan tutkimuksen mukaan jopa 27% tutkimukseen osallistuneista ei tuntenut Esperiä ollenkaan ja 47% vain nimeltä. Tarjoamalla heille näkymän Esperiin, maineemme varmasti kehittyy positiivisesti.

Tänään iloinen uutinen on se, että T-Median mainetutkimuksessa Esperi ei enää ole jumbosijalla. Kiitos sinnikkäästä ja määrätietoisesta kehitystyöstä kuuluu jokaiselle esperiläiselle. Heidän ansiostaan arjen kohtaamiset asukkaiden ja heidän läheistensä kanssa ovat olleet merkityksellisiä. Matkamme maineen parantamiseksi on vasta alussa, mutta erittäin hyvässä vauhdissa. 

Jani Nurisalo
Myynti- ja markkinointijohtaja

 

Seuraa meitä somessa: #töissäesperillä #espericare 

 

Lisätiedot

Mediadesk (ark. 9-16)
010 408 7000
media@esperi.fi

Jaa artikkeli somessa
Jaa artikkeli somessa

Kysy lisää palveluistamme tai jätä palautetta

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Asiakaspalvelumme on valmiina vastaamaan kysymyksiisi arkisin klo 9-16.


Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Yhteydenottoni liittyy

Jos toivot yhteydenottoa, jätäthän meille joko puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi.


Kun lähetät lomakkeen, asiantuntijamme voi olla sinuun yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse. Käsittelemme henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti. Löydät tietosuojaselosteen täältä.​


​Töihin meille – lue lisää työskentelystä Esperillä