Esperin erityisryhmien asukkaat eli vammaiset ja kehitysvammaiset henkilöt, mielenterveyskuntoutujat sekä heidän läheisensä vastasivat ahkerasti asukas- ja läheiskyselyihimme syksyn aikana. Palautteet kertovat erittäin tyytyväisistä asukkaista.
Kyselymme keräsivät kaikkiaan reilut 1.500 vastaajaa, mikä on lähes 300 enemmän kuin edellisenä vuonna. Annetut palautteet kertovat erittäin tyytyväisistä asukkaista sekä heidän läheisistään. Kaikki palautteet annettiin sähköisesti syksyn 2023 aikana.
Panostuksemme näkyvät annetuissa palautteissa
Viime vuosien aikana Esperi on panostanut merkittävästi henkilöstön osaamisen kehittämiseen sekä asukaskokemukseen parantamiseen. Vammaispalveluissa olemme panostaneet yksilökeskeistä elämänsuunnittelua painottaviin koulutuksiin, jotka tukevat asukkaitamme onnellista elämää omilla ehdoillaan. Myös Mielenterveyspalveluissa on järjestetty useita MIELI-toipumisorientaatioon liittyviä koulutuksia ja tapahtumia. Ne ovat vahvistaneet kokemusta siitä, että jokaisella on mahdollisuus elää omannäköistä hyvää elämää sairaudesta tai oireista huolimatta.Yksiköiden toimintaa on lisäksi kehitetty Elli-hankkeella, johon osallistuneet kodit ovat kyenneet uudistamaan toimintatapojaan.
Mittaamme asukkaidemme tyytyväisyyttä ns. NPS-suositteluindeksillä eli ”Kuinka todennäköisesti suosittelisit saamaasi palvelua ystävillesi?”. Luku kertoo asukkaiden suositteluhalukkuudesta Esperin palveluita kohtaan (asteikko –100 – +100).
Esperin Kehitysvammapalveluissa suositteluhalukkuus on erittäin korkea
Kehitysvammapalveluissamme asuvien asukkaiden suositteluhalukkuus eli NPS-luku parani edellisestä vuodesta +3 yksikköä ja on historian korkeimmalla tasolla 59. Yli 72 % asukkaista arvioi palvelua arvosanalla 9 tai 10. He voivat siis suositella Esperi-kotiaan. Mielenterveys- ja päihdepalveluissa asukkaiden antama arvio pysyi edellisen vuoden tasolla.
“Esperin vammaispalveluiden suositteluhalukkuus on todella korkealla, en ole aikaisemmin hoiva-alalla nähnyt vastaavaa lukua kansainvälisestikään. Se kertoo siitä, että kodeissamme todella asuvat Suomen onnellisimmat asukkaat,” sanoo myynti- ja markkinointijohtaja Jani Nurisalo.
Palautetta kysyttäessä parhaimmat arviot asukkailta saivat turvallisuus, osallisuus sekä ystävällinen henkilöstö. Lisäksi myös omaa aikaa arvostettiin erityisesti mielenterveyskuntoutujien keskuudessa. Läheisten kokemana parhaat arviot annettiin kohtaamisen ystävällisyydestä yksikössä vieraillessa. Kehityskohteeksi läheiset nostivat kehityshankkeiden viestinnän. Niistä vastaajat toivoivat saavansa jatkossa enemmän tietoa.
On tärkeää kuulla, mitä mieltä asukkaat ja läheiset ovat toiminnastamme, jotta voimme kehittää mahdollisia epäkohtia sekä tehdä näkyväksi onnistumisemme. Kiitos palautteista kaikille asukkaillemme ja heidän läheisilleen!
Näin erityisryhmien asukkaat ja heidän läheisensä arvioivat Esperiä:
Mediadesk (ark. 9-16)
010 408 7000
media@esperi.fi
Esperi Care Oy
Mannerheimintie 164
PL 11
00301 Helsinki
www.esperi.fi