Esperi on viime vuosina kehittänyt toimintaansa panostamalla laatuun ja henkilöstöön. Asukas- ja läheispalautteet sekä henkilöstökyselyt kertovat kiistatta, että olemme onnistuneet tässä työssä. Työmme jatkuu, ja toivomme, että tulokset alkavat näkyä yhä selvemmin myös suuren yleisön mainetutkimuksissa.
Tänään julkaistu T-Median Luottamus&Maine -tutkimus mittaa Suomessa toimivien yhtiöiden mainetta. Siinä tarkastellaan yritysten maineen kehittymistä kahdeksan mittarin avulla.Tällä kertaa Esperi sijoittui tutkimuksessa viimeiselle sijalle.
Merkittävää tänään julkaistuissa tuloksissa on – jumbosijasta huolimatta – Esperin jälleen tekemä selkeä parannus edellisvuoden tuloksiin nähden. Tulosten parantuminen +0,09 yksiköllä osoittaa hyvää kehitystä oikeaan suuntaan, kun samaan aikaan monen muun tutkimukseen osallistuneen yhtiön maineessa ei ole tapahtunut muutoksia laisinkaan.
Julkinen, negatiivinen keskustelu hoiva-alan ympärillä on ollut omiaan vaikuttamaan suuren yleisön mielipiteisiin. On tärkeää, että epäkohdista puhutaan ja niihin haetaan ratkaisuja, mutta valitettavasti pitkään jatkunut epävarmuus hoiva-alan mitoituksista ja palkoista sekä hoivatyön kehittämisestä ei voi olla vaikuttamatta sekä Esperin että koko alan maineeseen. Olisi tärkeää, että mediassa nostettaisiin enemmän esille alan onnistumisia ja työn merkityksellisyyttä, ja näin tuettaisiin sitä, että alalle saadaan nuoria hakijoita entistä enemmän.
Esperi on omalta osaltaan lisännyt viestintää ja jakanut onnistumisia myös sosiaalisen median kanavissaan. Haluamme näiden kanavien kautta saavuttaa yhä laajemman joukon hoitajia, asukkaita ja heidän läheisiään, sekä nuoria, jotka harkitsevat alalle hakeutumista. Esimerkiksi Esperi Koti Jukola kertoo lähes päivittäin omalla Instagram-tilillään kuvin ja tarinoin arjestaan ja siitä merkityksellisestä työstä, jota henkilöstömme kodissa tekee. Jukolan välittämää positiivista tarinaa on ilo seurata, ja kodilla onkin kasvava seuraajien määrä.
Maineen parantaminen on hidasta ja vaatii paljon suunnitelmallista työtä. T-Median vuosittain julkaisema Luottamus&Maine -tutkimus antaa suuntaa siihen, miten hoiva-alan ja Esperin maine kehittyvät. Vielä tärkeämpi mittari Esperille kuitenkin on se, mitä asukkaamme ja heidän läheisensä sanovat ja miten henkilöstö kokee työyhteisönsä kehittyvän.
Tämänkertaisesta sijoituksesta huolimatta me esperiläiset olemme todella ylpeitä tekemästämme arvokkaasta työstä ja kehityksestä, jonka me kaikki yhdessä olemme saaneet aikaan. Suurkiitokset kaikille, jotka ovat #töissäesperillä!
Jani Nurisalo
Myynti- ja markkinointijohtaja
Esperi Care
Lisää kehitystyöstämme voit lukea Esperin vastuullisuusraportista 2021.
Seuraa meitä Facebookissa ja Instagramissa.