”Luomme itse työpaikan missä työskentelemme”

14.09.2021
Etusivu > Ajankohtaista > ”Luomme itse työpaikan missä työskentelemme”

Reilu vuosi sitten Tyrnävällä sijaitseva Esperin Hoivakoti Annabelle oli vielä haastavassa tilanteessa, henkilöstön vaihtuvuus oli suuri ja työilmapiiri sen mukainen. Asukkaita kodissa oli 14, vaikka paikka olisi löytynyt 24:lle.

Vuodessa on tapahtunut paljon. Henkilöstön vaihtuvuuskierre on saatu katkaistua. Asukaspaikat ovat täyttyneet. Annabellen henkilöstö on löytänyt työhön tekemisen ilon. Viimeisimmissä asukkaisille, omaisille ja henkilöstölle tehdyissä tyytyväisyyskyselyissä hoivakoti on saanut erinomaiset tulokset.

Miten vuosi sitten yksikönpäällikkönä aloittanut Marjaana Sarajärvi sai aikaan upean muutoksen?

Marjaana kertoo, että asioita lähdettiin selvittämään positiivisuuden kautta.

”Selkeytimme työnkuvaukset kuntoon. Kun jokainen tiesi mitä toimenkuvaan kuuluu ja mitä vuorossa tehdään, asioiden eteenpäin vieminen oli helpompaa”.

Luottamuksen rakentaminen oli yksi keskeinen asia, minkä avulla haasteet selätettiin.

”Oli tärkeää luottaa parempaan huomiseen ja muistaa, että teemme itse sen parhaan työpaikan missä työskentelemme. Olen johtajana yksi työyhteisön jäsen ja me kaikki yhdessä olemme olleet luomassa parempaa työyhteisöä Annabelleen.”

Marjaana nostaa esiin useasti, että Annabellen hieno muutos on aikaansaatu yhdessä henkilöstön kanssa.

”Mulla on ihan mahtava porukka täällä”, hän iloitsee.

Elämäntilanne tärkeää huomioida

Annabelle pääsi eroon vaihtuvuuden aiheuttaneesta jatkuvasta rekryrumbasta ja henkilöstö vakiinnutti paikkansa. Sana kiiri alalla ja rekrytointi helpottui ilman mitään erityisiä porkkanoita.

”Emme ole kuukausiin rekrytoineet uusia työntekijöitä, sillä vaihtuvuutta ei ole ollut. Nyt pitkästä aikaa meillä on avoimena sairaanhoitajan tai geronomin paikka, jonne toivomme löytävämme sitoutuneen henkilön täydentämään ihanaa porukkaamme.”

Marjaana huomioi parhaansa mukaan vuoroja sovitellessaan myös työntekijöiden elämäntilanteen, jotta arki ja työ sujuisivat jouhevasti.

”Tämmöisiä tilanteita voi esimerkiksi olla, jos työntekijän perheessä on kaksi vuorotyötä tekevää tai henkilö on palannut juuri perhevapailta töihin.”

Marjaana on esimies, joka antaa työntekijöilleen kiitosta, nostaa usein esiin työssä onnistumisia sekä kannustaa.

”Lähden siitä, että työntekijät ovat tyytyväisiä ja heillä hyvä olla. Muistan usein henkilöstöä pienillä yllätyksillä, vaikkapa tuomalla hedelmiä tai pullaa”, Marjaana kertoo.

Tukena tiukoissa paikoissa

Marjaana pitää työntekijöidensä puolta mahdollisissa haastavissa tilanteissa. Siitä hän on saanut myös työntekijöiltään positiivista palautetta.

Myös arkirutiineista yritetään tehdä hauskoja. ”Meillä nauretaan paljon, vaikka välillä olisi tiukempaakin.” Huumori on kantava voima.
Tuntuuko Annabelle paikalta, missä viihtyisit? Katso avoin sairaanhoitajan tai geronomin paikka ja tule joukkoomme. Annabelle palkittiin heinäkuussa Esperin kuukauden onnistuja –palkinnolla.

Jaa artikkeli somessa

Mediadesk
010 408 7000
media@esperi.fi

 

Esperi Care Oy
Mannerheimintie 164
PL 11
00301 Helsinki
www.esperi.fi

 

 

 

Jaa artikkeli somessa

Kysy lisää palveluistamme tai jätä palautetta

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Asiakaspalvelumme on valmiina vastaamaan kysymyksiisi arkisin klo 9-16.


Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Yhteydenottoni liittyy

Jos toivot yhteydenottoa, jätäthän meille joko puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi.


Kun lähetät lomakkeen, asiantuntijamme voi olla sinuun yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse. Käsittelemme henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti. Löydät tietosuojaselosteen täältä.​


​Töihin meille – lue lisää työskentelystä Esperillä