Helsingin Sanomat julkaisi tänään 23.8.2020 laajasti Esperiä ja erityisesti Esperi Hoivakoti Tilkantaikaa käsittelevät jutut, joissa nousee esille monenlaisia asioita. Esperi aloitti puolitoista vuotta sitten mittavat kehitystyöt parantaakseen toimintansa laatua, henkilöstönsä hyvinvointia ja osaamista sekä johtamistaan. Kyseessä on samalla kulttuurinmuutos, joka vie aikaa ja parannettavaa on edelleen.
Hyvän hoivan tärkein edellytys on hyvinvoiva, osaava ja sitoutunut henkilöstö. Esperi panostaa vahvasti osaamisen kehittämiseen sekä hyvään johtamiseen ja lähiesimiestyöhön. Henkilöstön hyvinvointiin tähdätään muun muassa hyvinvointiohjelmalla ja osallistamalla henkilöstöä yhtiön kehitykseen ja laatutyöhön.
Esperin missiona on mahdollistaa asukkailleen hyvä elämä. Jokainen tulee kohdata yksilönä ja jokaiselle on mahdollistettava osallistuminen oman arjen suunnitteluun sekä kodin toimintaan. Tämä tarkoittaa käytännössä muun muassa sitä, että Esperin kodeissa pidetään säännöllisiä asukaskokouksia ja asiakastyytyväisyyttä mitataan säännöllisesti sekä läpinäkyvästi. Myös vuorovaikutusta omaisten ja läheisten kanssa tullaan lisäämään eri tavoin.
Esperi on julkaissut verkkosivuillaan mm. toimintaansa mittaavaa laatudataa ja yhtiön ensimmäinen yhteiskuntavastuuraportti julkaistiin kesäkuussa. Esperi kehittää edelleen myös laatuindeksiä, jolla laatutavoitteiden toteutumista seurataan neljästä eri näkökulmasta: asiakastyytyväisyyden, henkilöstötyytyväisyyden, hoivan teknisen laadun sekä hoivan vaikuttavuuden kautta. Mittaristo otettiin käyttöön vuoden 2019 aikana.
Avoin keskustelu vie asioita eteenpäin sekä Esperissä että vanhustenhoidossa yhteiskunnallisella tasolla. Työ asiakas- ja henkilöstökokemuksen kehittämiseksi jatkuu niin Tilkantaiassa kuin koko yhtiössä.
Mediadesk
010 408 7000
media@esperi.fi
Esperi Care Oy
Mannerheimintie 164
PL 11
00301 Helsinki
www.esperi.fi