Esperin vastuullisuus­katsaus 2024: Vakavien poikkeamien määrä vähentyi 80 prosenttia

15.05.2025
Etusivu > Ajankohtaista > Esperin vastuullisuus­katsaus 2024: Vakavien poikkeamien määrä vähentyi 80 prosenttia

Meille hyvä hoiva tarkoittaa turvallisuutta, laatua ja toimivaa arkea. Juuri julkaisemastamme vastuullisuuskatsauksesta selviää, kuinka vastuullisuustyömme on edennyt vuonna 2024.

Vuonna 2024 keskityimme erityisesti poikkeamiin. Olemme selvittäneet huolella poikkeamien juurisyitä sekä kehittäneet raportointia ja oppien jakamista. Vakavien poikkeamien määrä vähentyi vuoden aikana noin 80 prosenttia, mikä on erittäin hieno saavutus.

”Kannustamme henkilöstöä, asukkaita, heidän läheisiään ja muita sidosryhmiä ilmoittamaan kaikista havaitsemistaan epäkohdista joko anonyymisti Esperin Whistleblowing-kanavaan tai muiden yhtiön tarjoamien palautekanavien kautta. Laatupoikkeamiin ei voida puuttua, jos niistä ei saada tietoa”, laatujohtaja Eeva Ketola muistuttaa.

Omavalvontaohjelmamme tulosten perusteella palveluidemme laatu kehittyi vuonna 2024 monella osa-alueella. Esimerkiksi lääkitysturvallisuuteen panostaminen on tuottanut hyviä tuloksia, ja lääkitysturvallisuuden kehittäjäryhmän säännöllinen työskentely on johtanut konkreettisiin parannuksiin.

”Jatkoimme käytäntöjen vakiinnuttamista esimerkiksi omahoitajamallin, ensiapukoulutuksen ja oirearvioinnin osalta”, Ketola avaa.

Uudella turvallisuuskyselyllä mittasimme vuoden aikana tehtyjen toimenpiteiden vaikuttavuutta, ja tulokset ovat olleet lupaavia. Konsernin NSS-turvallisuusindeksi on 65 (asteikolla -100–100).

Asiakastyytyväisyys yli maan keskiarvon

”Olemme yksityisellä sektorilla tehneet paljon töitä työhyvinvoinnin ja toimintamme laadun edistämiseksi. THL:n kansallinen vanhuspalvelujen tyytyväisyyskysely osoitti, että pystymme tuottamaan laadukkaita palveluja: yhdeksän kymmenestä kärkiyksiköstä oli yksityisiä. Me Esperissä erotuimme alan toimijoiden joukosta paitsi asiakastyytyväisyydessä (NPS 39 vs. maan keskiarvo 36) myös asukkaille mieleisessä virkistystoiminnassa, joka korostuu kotiemme palautteessa”, toteaa toimitusjohtaja Stefan Wentjärvi.

”Nousuaan jatkava työtyytyväisyys, yli kolmanneksen vähentynyt työntekijöiden vaihtuvuus ja rekrytoinnin helpottuminen osoittavat, että teemme oikeita asioita”, Wentjärvi iloitsee.

Hyvinvointiala Hali ry:n selvitys osoitti, että julkisesti tuotetut ikääntyneiden asumispalvelut olivat noin 20 prosenttia kalliimpia kuin yksityisten tuottamat. Selvityksen mukaan vuonna 2024 yli 2 500 ikääntynyttä odotti hoivapaikkaa, vaikka niitä oli vapaana.

”Useilla hyvinvointialueilla istuu tiukassa ajatus, että itse tuotetut palvelut ovat parempia kuin ostetut. Palvelemme julkisella ja yksityisellä puolella samoja asiakkaita, Suomen kansalaisia. Myös tavoitteemme on sama: tarjota heille hyvää, vastuullista hoivaa. Jotta kohtelemme kansalaisia yhdenvertaisesti, on tärkeää asettaa myös yksityisille ja julkisille toimijoille yhdenvertaisia kriteereitä – paitsi hinnan myös laadun suhteen”, Wentjärvi korostaa.

Esperin vastuullisuuskatsaus 2024

Esperin ensimmäinen vastuullisuusraportti julkaistiin vuonna 2019. Vastuullisuusraporttimme löydät web-sivuiltamme.

Jaa artikkeli somessa

Mediadesk (ark. 9-15)
010 408 7000
media@esperi.fi

 

Jaa artikkeli somessa

Kysy lisää palveluistamme tai jätä palautetta

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Asiakaspalvelumme on valmiina vastaamaan kysymyksiisi arkisin klo 9-16.


Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Yhteydenottoni liittyy

Jos toivot yhteydenottoa, jätäthän meille joko puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi.


Kun lähetät lomakkeen, asiantuntijamme voi olla sinuun yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse. Käsittelemme henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti. Löydät tietosuojaselosteen täältä.​


​Töihin meille – lue lisää työskentelystä Esperillä

Ethän lähetä lomakkeella arkaluonteisia tietoja, kuten terveystietoja