Hali ry:n tuore selvitys osoittaa, että hyvinvointialueiden omat hoivakodit ovat 21 % kalliimpia kuin ostopalvelut. Mitä tämä tarkoittaa palveluverkoston kehittämiselle? Tätä pohtii blogissaan Esperin myynti- ja markkinointijohtaja Jani Nurisalo.
Viime aikoina on puhuttu paljon siitä, miten hyvinvointialueiden palveluita voidaan järjestää laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Hyvinvointiala HALI ry:n julkaisema selvitys tarjoaa ensimmäistä kertaa kattavaa valtakunnallista dataa hoivakotien kustannuksista. Selvityksen mukaan hyvinvointialueiden omien hoivakotien vuorokausikustannus oli viime vuonna keskimäärin 206 euroa, kun ostopalveluilla vastaava kustannus oli 170 euroa – ero on merkittävä, 21 prosenttia. Halin laskelmat perustuvat hyvinvointialueiden toimittamiin tuloslaskelmiin ja omavalvontasuunnitelmiin, ja ne ovat linjassa valtiovarainministeriön ja THL:n laskemien yksikkökustannusten kanssa.
Ostopalvelut tukevat alueiden tavoitteita
Ostopalvelut täydentävät hyvinvointialueiden palveluverkostoa joustavasti ja kustannustehokkaasti mahdollistamalla palveluiden tarjoamisen juuri siellä, missä niitä eniten tarvitaan. Viivytyksetön pääsy hoivapaikkaan on erityisesti ikäihmisille elämänlaadun perusta – samalla se tuo parempia tuloksia koko järjestelmätasolla.
Halin selvitys korostaa läpinäkyvyyden merkitystä kustannusten ja toiminnan vertailussa. Kun päätökset perustuvat tarkkaan tietoon, voidaan alueiden asukkaille tarjota laadukkaita ja vaikuttavia palveluita. Me Esperillä olemme sitoutuneet tukemaan hyvinvointialueita tässä työssä.
Hoivapaikkojen saatavuus kaipaa kehittämistä
Halin selvitys nostaa esiin huolen hoivapaikkojen saatavuudesta: vuonna 2023 peräti 2 500 ikäihmistä jonotti hoivapaikkaa, vaikka niitä olisi ollut saatavilla ostopalveluista. Hoivapaikan myöntämisen lykkääminen ei poista tarvetta – se siirtää kustannukset ja haasteet muihin mahdollisesti kalliimpiin palveluihin, kuten päivystykseen tai vuodeosastoille, mikä ei ole kenenkään etu.
Halin selvitys tarjoaa arvokasta tietoa pohdittaessa, miten resurssit voidaan kohdentaa vaikuttavasti. Nyt on hyvä hetki tarkastella, miten voimme yhdessä rakentaa laadukkaampaa ja kestävämpää hoivaa ikäihmisille. Toivomme, että selvitys kiihdyttää asiakassijoituksia. Näin myös veroeurot tulee käytettyä tehokkaammin.
Jani Nurisalo
myynti- ja markkinointijohtaja
Tutustu Hyvinvointiala HALI ry:n selvitykseen:
Mediadesk (ark. 9-16)
010 408 7000
media@esperi.fi