Kirjaamisen kinkerit

04.09.2024
Etusivu > Ajankohtaista > Kirjaamisen kinkerit

Kanta-varanto tulee. Pidemmältä nimeltään Kanta-palvelujen Sosiaalihuollon asiakastietovaranto on palvelu, jonne sosiaalihuolto tallentaa asiakastietojaan. Kehitysaskel on hieno, sillä sen avulla pystymme hyödyntämään työssämme myös sosiaalihuollon tietoja. Taidamme kuitenkin olla melkoisessa murrosvaiheessa, koska hyvinvointialueet ovat hyvin eri vaiheissa tietojärjestelmiensä konsolidoinnissa. Osalla alueista on käytössään jopa kymmeniä eri järjestelmiä.

Yksi ilmiö on kuitenkin ollut näköpiirissä: osa rekistereitä ylläpitävistä hyvinvointialueista vaatii meitä tekemään kirjauksia omaan järjestelmäänsä. Ymmärretäänkö, mihin tämä johtaa? Kirjauksia vähintään kahteen eri järjestelmään.

Kaksoiskirjaaminen on todellista hukkaa. Aikaa kuluu tuplasti. Lisäksi asiakasturvallisuus saattaa vaarantua, jos kirjauksia tehdään copy paste -toiminnolla kahden eri järjestelmän välillä. Jos 30 hengen yksikössä on yksi tietokone, kaikki jonottavat samalle koneelle tekemään kirjauksia järjestelmään, johon ei saada tukea.

Soten asumispalveluissa tehtävissä päivittäiskirjauksissa myös paljon mittaustuloksia, joita vaaditaan kirjattavaksi myös terveydenhuollon järjestelmään. No, missä on meidän pitomme omavalvontaan, jos tiedot katoavat toiseen järjestelmään? Emme saa esiin painoja, pituuksia emmekä verenpaineita. Millä varmistamme, että asiakkaidemme hoitotasapaino on kunnossa? Miten oirearviointi ja seuranta mahdollistuvat? Mistä tiedämme, miten toimintakyky on arvioitu akuuttitilanteessa?

Jos tulee selvityspyyntö tai poikkeama, vastaako hyvinvointialue myös siitä, että lähtee selvittämään asiaa omavalvontana? Miten ennakointi tehdään?

Tarkoitus on kaikilla hyvä, mutta tulisi keskittyä myös tuplatyön vähentämiseen ja työn imun parantamiseen. Kaksoiskirjaaminen ei niitä lisää. Mielestäni jokaisella palveluntuottajalla tulee olla oikeus itse tuottamansa datan hyödyntämiseen ilman, että se kiertää Kannan kautta. Sen täytyy palata myös meidän järjestelmiimme. Ilman sitä omavalvonnan haasteeseen on vaikea vastata.

Eeva Ketola
laatujohtaja, Esperi Care

Jaa artikkeli somessa
Jaa artikkeli somessa

Kysy lisää palveluistamme tai jätä palautetta

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Asiakaspalvelumme on valmiina vastaamaan kysymyksiisi arkisin klo 9-16.


Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Yhteydenottoni liittyy

Jos toivot yhteydenottoa, jätäthän meille joko puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi.


Kun lähetät lomakkeen, asiantuntijamme voi olla sinuun yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse. Käsittelemme henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti. Löydät tietosuojaselosteen täältä.​


​Töihin meille – lue lisää työskentelystä Esperillä