Tämä päivä on monelle yksi monien joukossa. Silti lähihoitaja Emmi Ryönänkoski tunnistaa sen merkityksellisyyden. Hoivan, ruokailujen ja aktiviteettien ohessa Emmi kulkee yhdessä viimeistä matkaa omassa huoneessaan lepäävän asukkaan kanssa. Asukas on saattohoidossa.
"Saattohoito on minulle erityisen arvokas ja mielenkiintoinen asia. Jokainen on omanlaisensa", hoivakoti Teppolassa työskentelevä Emmi Ryönänkoski kertoo.
Hän kostuttaa saattohoidossa olevan asukkaan suuta, asettelee jalkoja paremmin, juttelee ja silittää kädestä. Emmi kertoo, että tässä vaiheessa tärkeintä on tehdä saattohoidettavan olo mahdollisimman hyväksi. Saattohoidettavalla on ollut merkkejä lähestyvästä lopusta. Aivan kuin hän vain enää odottaisi kohtaavansa välimatkan takana olevat rakkaimpansa viimeisen kerran.
Saattohoidettavan seinällä on hänen elämänkertansa tiivistetysti – ihan niin kuin jokaisella Teppolan kodin asukkaalla. Elämänkerrasta on hyötyä esimerkiksi silloin, kun muistisairaan ajatuksia halutaan vielä esimerkiksi ahdistavasta tunnetilasta uusille urille validaation keinoin. Validaatio on tunnevuorovaikutusmenetelmä, jossa muistisairas kohdataan arvostavasti.
Muistisairaat vaistoavat tunnetilat herkästi
Emmi jättää saattohoidettavan lepäämään, on toisten asukkaiden kahvihetken aika. Emmi syöttää asukasta, joka ei ole kykenevä enää itse syömään. Heinäkuun helteet asettavat rimaa korkeammalle. Iäkkäiden on tärkeä juoda riittävästi, näillä helteille tarve korostuu.
Asukas nauttii mehua, kanelipullaa ja kahvia hitaasti.
"Syöttäminen on aikaa vievää puuhaa, mutta nämä ovat juuri niitä hetkiä, jolloin en halua kiirehtiä", Emmi sanoo.
Muistisairaiden meno kiihtyy yleensä iltaa kohden, ja jolloin myös kodin luontainen päivärytmi kiihtyy.
"Välillä itselläkin syke nousee, mutta silloin on tärkeintä rauhoittaa ensin itsensä. Muistisairaat ovat herkkiä ja vaistoavat tunnetilat."
Vuorovaikutus arjessa tärkeää
Teppolassa on henkilöstöä, joka on ollut talossa pitkään. Heiltä myös nuoremmat alalle tulevat oppivat kohtaamisen tärkeydestä.
"Teppolassa on henkilöstö, joka tekee tätä työtä sydämellään ja kohtaavat ihmisiä lämmöllä", yksikönjohtaja Päivi Pulkkinen tiivistää.
Tämä kaikki on aistittavissa hyvin nopeasti Teppolassa. Jokainen hoitaja tervehtii hyväntuulisesti vierailijaa – ja hoivakodissa vierailulla itsekin olevat asukkaiden omaiset kohtaavat uudet kasvot samalla lämmöllä.
Päivi ja Emmi pohtivat, että suora ja avoin kommunikointi arjessa läheisten kanssa ovat yksi perustavanlaatuinen asia, joka on vaikuttanut osaltaan siihen, että koti on saanut paljon kiitosta läheisiltä.
"Hoitajat huikkaavat omaisille lähtiessä, kiitos kun kävit. Se varmasti jättää tunteen, että tänne on helppo tulla", Emmi pohtii.
Lue myös:
Katso hoivakoti Teppolan Kodin kuulumiset
Esperi saa 270 uutta saattohoitovastaavaa
Esperi kouluttaa 2000 hoitajaa validaatioon vuoteen 2025 mennessä
Mediadesk
010 408 7000
media@esperi.fi
Esperi Care Oy
Mannerheimintie 164
PL 11
00301 Helsinki
www.esperi.fi