Esperi käynnistää erillisen ulkoisen selvityksen hoivakoti Editin toiminnasta

19.09.2024
Etusivu > Ajankohtaista > Esperi käynnistää erillisen ulkoisen selvityksen hoivakoti Editin toiminnasta

Svenska Yle, Österbottens Tidning ja Vasabladet ovat viime päivinä nostaneet uutisointiinsa väitteitä epäillyistä laiminlyönneistä Esperi Hoivakoti Editissä. Esperi selvityttää hoivan laadun ulkopuolisella asiantuntijalla osana normaalia laatutyötään ja julkistaa tulokset selvityksen valmistuttua. Selvityksen toteuttaa LabQuality.

Kolme Esperi Hoivakoti Editin entistä työntekijää ja vuosina 2019–2023 hoivakodissa toiminut lääkäri ovat kertoneet haastatteluissa ongelmista henkilöstötilanteessa, lääkkeiden käsittelyssä ja hygieniassa.

”Vaikka emme tunnista tilannetta Editin nykyisessä toiminnassa, otamme väitteet erittäin vakavasti. Haluamme huolellisesti selvityttää hoivan laadun ulkopuolisen asiantuntijan avulla ja julkistaa tulokset avoimesti”, sanoo aluepäällikkö Patrik Ekström.

Vuonna 2017 aloittaneen Editin toiminnan alkuvuodet olivat haastavia. ”Tunnistamme aiemmat ongelmat esimerkiksi esihenkilöiden ja hoivahenkilökunnan vaihtuvuudessa, mutta siitä aiheutuneet haasteet on pitkälti ratkottu uuden johdon ja aiempaa vakiintuneemman hoivahenkilöstön ansiosta.”

Esperi kannustaa koko henkilöstöään, asukkaita, heidän läheisiään ja muita sidosryhmiä ilmoittamaan kaikista havaitsemistaan epäkohdista joko anonyymisti Esperin Whistleblowing-kanavaan tai muiden yhtiön tarjoamien palautekanavien kautta.

”Laatu on meidän jokaisen asia ja jokaisen velvollisuus on ilmoittaa jo lainsäädännönkin näkökulmasta, jos havaitsee epäkohtia. Laatupoikkeamiin ei voida puuttua, jos niistä ei saada tietoa. Olemme kehittäneet laatua Esperissä systemaattisesti viime vuosien aikana – ja myös Edit on aktiivisesti ollut mukana kehitystyössä”, laatujohtaja Eeva Ketola sanoo.

”Olemme painottaneet viime vuodet raportoinnin tärkeyttä ja olemme pahoillamme, jos viestimme ei ole tavoittanut kaikkia Esperille työskennelleitä. Jatkossa haluamme varmistaa, että viesti epäkohtien ilmoittamisesta tavoittaa kaikki Esperin työntekijät, muut asukkaita hoitavat, palveluntuottajat ja asukkaiden läheiset. Käytössämme on lukuisia erilaisia kanavia ilmoittaa laatupoikkeamasta tai muusta epäkohdasta”, Ketola toteaa.
 
”Asukkaidemme ja henkilöstömme turvallisuus on meille sydämen asia, mistä emme tingi”, Eeva Ketola korostaa.

 

Taustaa Hoivakoti Editistä

Hoivamitoitus 0,68 (2 erillistä mittausta 2024 ja 2023)
NPS vuonna 2023: 50 (nousua vuodesta 2021 +25)
eNPS vuonna 2024: 56 (nousua vuodesta 2023 +36)
Henkilöstön vaihtuvuus vuonna 2024: 17,8% (vaihtuvuus vuonna 2020: 64,3%)

Jaa artikkeli somessa
Jaa artikkeli somessa

Kysy lisää palveluistamme

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Asiakaspalvelumme on valmiina vastaamaan kysymyksiisi arkisin klo 9-16.


Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Yhteydenottoni liittyy

Jos toivot yhteydenottoa, jätäthän meille joko puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi.


Kun lähetät lomakkeen, asiantuntijamme voi olla sinuun yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse. Käsittelemme henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti. Löydät tietosuojaselosteen täältä.​


​Töihin meille – lue lisää työskentelystä Esperillä