Mikä on palveluseteli?
Yhteiskunnan tuet
Yhteiskunnan tarjoamat tuet ja vähennykset kannattaa hyödyntää. Asumispalveluihin voi saada yhteiskunnan tukea, jonka määrään vaikuttaa tuen tarve ja tuensaajan taloudellinen asema. Palveluseteli on hyvinvointialueen tarjoama maksuseteli, joka korvaa osan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukustannuksista.
Palvelusetelit ovat käytössä jo useilla hyvinvointialueilla ja niiden määrä on kasvussa. Palvelusetelillä hyvinvointialueet voivat tarjota yksityisen palveluntuottajien palveluita omien palveluidensa lisäksi. Suomessa on myös alueita, joissa palveluseteli on asiakkaalle ainoa vaihtoehto ympärivuorokautisen palveluasumisen hankintaan. Palveluseteli antaa asiakkaalle tai hänen läheisilleen mahdollisuuden itse päättää, miltä hyvinvointialueen hyväksymältä yritykseltä palvelu hankitaan.
Mitä palveluja palvelusetelillä voi hankkia?
Palvelusetelillä voi hankkia sellaisia sosiaali- ja terveyspalveluja, jotka hyvinvointialueen kuuluu järjestää asukkailleen. Jokainen hyvinvointialue päättää itse mitä sosiaali- ja terveyspalveluja palvelusetelillä voi hankkia. Ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelusetelin lisäksi voi olla käytössä yhteisöllisen asumisen ja omaishoitajan vapaan aikainen tilapäisen asumisen palveluseteli. Lisätietoa saat hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista tai hyvinvointialueen omilta nettisivuilta.
Ikäihmisten palveluiden lisäksi palveluseteli voi olla käytössä vammaispalveluissa ja mielenterveyskuntoutujien palveluissa.
Palvelusetelin käyttö
Saatuasi palvelusetelin voit itse päättää minkä yrityksen palveluun sen käytät, kunhan yritys on hyvinvointialueen hyväksymä palvelusetelituottaja. Löydät luettelon hyväksytyistä palveluntuottajista palvelusetelijärjestelmästä tai hyvinvointialueen nettisivuilta.
Palvelusetelin arvon suuruus
Palvelusetelin arvo voi olla tasasuuruinen tai riippuvainen asiakkaan tuloista. Palvelut ja arvo vaihtelevat hyvinvointialueittain, osassa hyvinvointialueista palveluseteli kattaa sekä hoivan että ateriat ja osassa vain hoivan.
Vuokraa palveluseteli ei korvaa, paitsi tilapäisessä asumisessa, jossa palveluntuottajan hinta pitää sisällään kaikki maksut. Palvelusetelin tulee kattaa kokonaan sellaiset palvelut, jotka ovat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan maksuttomia.
Miten saan palvelusetelin?
Asiakkaalla on oltava sosiaali- tai terveyspalveluihin liittyvä palvelutarve, johon hän hakee hyvinvointialueelta apua. Palveluseteliä haetaan omasta asuinkunnasta, esimerkiksi sosiaalivirastosta tai terveysasemalta. Palvelusetelin saaminen edellyttää, että asiakas on saanut myönteisen palvelusetelipäätöksen. Mikäli hyvinvointialue käyttää palveluseteliä kyseisen palvelun tuottamiseen, asiakas voi ilmoittaa haluavansa palvelua varten palvelusetelin.
Miten valitsen palveluntuottajan?
Palvelusetelin avulla voit itse tai omaisen avulla valita yksityisen palveluntuottajan. Saatuasi myönteisen päätöksen ja palvelusetelin, ole yhteydessä valitsemaasi palveluntuottajaan ja tee sopimus palvelusta. Löydät luettelon hyväksytyistä palveluntuottajista, tarjottavista palveluista sekä tiedot palvelujen hinnasta hyvinvointialueen internetsivuilta. Asiakas ja palveluntuottaja sopivat palvelun tuottamisen ajankohdasta ja palvelun tarkemmista yksityiskohdista.
Kuka voi tuottaa palveluja?
Jotta hyvinvointialue voi hyväksyä yksityisen palveluntuottajan, pitää tiettyjen ehtojen täyttyä. Palvelujen tuottajan täytyy olla merkitty ennakkoperintärekisteriin ja täyttää toiminnalle laissa asetetut vaatimukset. Palveluntuottajan tarjoamat palvelut tulee myös olla tasoltaan verrattavissa kunnallisten palveluiden kanssa. Tämän lisäksi hyvinvointialueet voivat itse määrittää palveluille lisävaatimuksia. Mikäli edellytykset ja vaatimukset eivät täyty, alue ei hyväksy yritystä palvelusetelituottajaksi.
Palveluntuottajien vertailu
Osalla hyvinvointialueista on käytössä sähköinen palvelusetelijärjestelmä, jossa asiakas voi vertailla palveluntuottajia. Osalla taas löytyy omilta internet-sivuiltaan listaus palveluntuottajista. Alla esiteltynä lyhyesti yleisimmät sähköiset palvelusetelijärjestelmät: Parasta palvelua, Vaana ja Palse.
Parasta palvelua eli PSOP
Parasta palvelua eli PSOP on palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä, jossa voi tarkastella itselle myönnettyjä palveluseteleitä ja käytettävissä olevia palveluntuottajia. Järjestelmässä pääsee vertailemaan hintoja ja laatua. PSOP-järjestelmää käyttävät mm. seuraavat kaupungit ja hyvinvointialueet:
- Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
- Kainuun hyvinvointialue
- Kymenlaakson hyvinvointialue
- Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
- Pirkanmaan hyvinvointialue
- Pohjois-Savon hyvinvointialue
- Päijät-Hämeen hyvinvointialue
- Varsinais-Suomen hyvinvointialue
- Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Vaana, valinnanvapaus- ja palvelusetelijärjestelmä
Vaana on valinnanvapaus- ja palvelusetelijärjestelmä, josta löytyy hyvinvointialueiden hyväksymien palvelutuottajien hinnat, palvelut ja toimipaikkatiedot. Verkkopalvelussa voi tarkistaa myös itselle myönnetyn palvelusetelin saldon ja tapahtumat. Vaanaa käyttävät mm. seuraavat kaupungit ja hyvinvointialueet:
- Kanta-Hämeen hyvinvointialue
- Lapin hyvinvointialue
- Pohjois-Karjalan hyvinvointialue Siun-Sote
Palse.fi -portaali
Palse.fi -portaali on palveluseteli-, ostopalvelu- ja kilpailutusprosessijärjestelmä. Palsen kautta pystyy etsimään ja vertailemaan palveluntuottajia, tarkastele itselle myönnetyn päätöksen tietoja, seurata käytettävissä olevan palvelun määrää ja antaa palautetta. Palsea käyttävät mm. seuraavat hyvinvointialueet:
- Etelä-Savon hyvinvointialue
- Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimi
- Keski-Suomen hyvinvointialue
- Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
- Pohjanmaan hyvinvointialue
- Satakunnan hyvinvointialue
- Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
- Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Toimi näin
- Ota ensin yhteyttä ikäihmisen hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluihin ja selvitä, onko läheisesi kuntonsa, tulojensa ja varallisuutensa perusteella oikeutettu hyvinvointialueen tukiin.
- Myönteisen palvelusetelipäätöksen jälkeen ota yhteyttä meihin.
- Kysy lisää sinua kiinnostavan Esperi Kodin esihenkilöltä tai asiakaspalvelustamme info@esperi.fi. Autamme mielellämme palveluseteliin liittyvissä kysymyksissä!
Onko käytössäsi palveluseteli? Palveluseteliasiakas voi valita itse palveluntuottajan.
Annamme mielellämme lisätietoa:
info@esperi.fi